KPN wist echter vorige maand het sentiment goed te bespelen met haar verontrustende bericht dat door de nieuwe mobile web communicatiediensten ze plotseling in zwaar weer waren gekomen. Onzin natuurlijk: alle telecomproviders wisten al jaren geleden nauwkeurig welke kant het op ging en waren druk met commercials zoals 'bij 1 jaar abonnement een gratis BlackBerry + gratis pingen'. Voor KPN was het persbericht een mooie manier om intern haar organisatie af te slanken en extern draagvlak te vinden voor duurdere mobile internet abonnementen.
Weer een nieuwe messenger
Met de komst van iOS 5 zal er weer een nieuwe message service worden gelanceerd: iMessage. iMessage is een nieuwe berichtendienst die vanaf firmware iOS 5 standaard geïnstalleerd staat op de iPhone, iPad en iPod touch. De dienst is vergelijkbaar met PingChat, WhatsApp en BlackBerry Messenger en laat je ongelimiteerd berichten sturen naar mensen die de toepassing ook hebben. Werkt net als de BlackBerry Messenger alleen tussen aparaten van hetzelfde merk. Dit zijn er momenteel bij iOS (iPhone, iPad, iPod Touch) ruim 200 miljoen. Nieuwe features van Apple kunnen tegenwoordig een flinke invloed hebben op het algehele consumenten gebruik maar ook wat de concurrentie gaat doen. Volgende partij die een message service gaat introduceren is uiteraard Android. Een groot deel van de consumenten is nu naar smartphones aan het overstappen. Uit gfk cijfers blijkt al meer dan de helft van de verkochte mobieltjes een smartphone is. Een groot deel hiervan zal gebruik van (voorgeinstaleerde) messenging services.
Multimedia
Voordeel van deze messengers zijn de multimedia deelmogelijkheden. Je kunt dus naast tekst ook foto's, video's en geluidsfragmenten delen. Dit is iets wat sms niet kan en mms is een verouderde, dure en niet gebruiksvriendelijk service.
M2M
Sms zal nog niet direct gekilled worden, maar in de toekomst voornamelijk worden gebruikt als Machine2Machine functie (denk aan de TAN codes van ING) in plaats een communicatie service tussen consumenten.
Marketing
Op gebied van direct marketing is SMS nog steeds een goede directe bereikstool, mits een bedrijf in bezit is van een goede database. Marketeers zijn tegenwoordig echter veel meer op zoek naar een rich-media Mobile Experience en zetten hiervoor apps in. Dit sluit goed aan bij de consument die van adverteerders steeds vaker branded utilities verlangen ipv hapklare reclameblokken zonder (of met zeer beperkte) interactiviteit.
- Posted by Richard Otto using BlogPress from his iPhone
Blog by Richard Otto ©
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!