Ouderen stellen bijvoorbeeld prijs op een veilige winkelomgeving, terwijl anderen tussen de bedrijven door graag een kopje koffie drinken.
Retailers beschouwen winkelruimte die besteed wordt aan het gelukkig maken van klanten echter veelal als verspilde ruimte; er zouden enorm veel producten uitgestald kunnen worden in die ruimte, denken ze ten onrechte.
De waarde van een vierkante meter winkelvloer wordt echter vooral bepaald door de waarde die de ruimte voor de klant heeft, meldt het vakblad Admap in zijn juni-nummer.
In een tijd waarin bijna alles overal is te krijgen, kan een prettige winkelinrichting voorkomen dat klanten overlopen naar de concurrent. Klantentrouw is niet meer of minder dan een opeenstapeling van initiatieven die de klant bevestigen in zijn besluit tot aankoop.
Uit onderzoek, dat in het blad wordt aangehaald, blijkt dat verlaging van het aantal afvallige klanten met 5 procent zich kan vertalen in een grotere winstgevendheid van het bedrijf.
Een aantal banken meldde 85 procent meer winst, een verzekeraar 50 procent en een creditcardbedrijf zelfs 125 procent.
De waarde varieert, afhankelijk van het koopgedrag van de behouden klant.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!