Dit houdt in dat 17% van alle bestedingen inmiddels afkomstig is uit online aankopen.Tot en met september ging het in totaal om 90,7 miljoen aankopen via internet gedaan, wat neerkomt op 5% van alle aankopen in Nederland.
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk wordt gemaakt door PostNL. Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 2200 (web)winkels in Nederland, is de opdrachtgever achter de Thuiswinkel Markt Monitor.
De absolute online bestedingen van Nederlanders bedragen in het derde kwartaal € 3,02 miljard en blijven daarmee nagenoeg gelijk aan het niveau van het tweede kwartaal. Het percentage van alle consumentenbestedingen dat afkomstig is uit online aankopen ligt in het derde kwartaal (Q3) op 16,3%. Hiermee ligt het online aandeel iets hoger dan in het tweede kwartaal (Q2).
UIt het onderzoek blijkt dat één op de acht online bestellingen op de tablet wordt gedaan. Het aandeel van de tablet in de online bestedingen is 10%, al variëren de percentages sterk per segment. Voor kleding en food/nearfood wordt al vaker de tablet gepakt: 14% van alle online aankopen gaat dan via de tablet. Dit is ook terug te zien in het tablet-aandeel binnen de online bestedingen aan deze categorieën. Van de online omzet aan kleding is 15% te relateren aan een aankoop via een tablet. Binnen de food/nearfood-markt ligt het aandeel tablet nog hoger:18% van de online omzet komt uit dit device.
Daarentegen is de table voor het afsluiten van een nieuwe verzekering (nog) niet populair. Voor het afstluiten van een verzekering pakt de consument in 7% van de gevallen de tablet. Het aandeel van de tablet in de online omzet aan nieuw afgesloten verzekeringen komt op 3%.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!