Duurzaam sociaal netwerken ook vorm van marketing

Veel consumenten lopen met het gevoel rond dat hun individuele duurzame keuze niet of nauwelijks verschil maakt. Het collectieve gevoel van ‘samen iets neerzetten’ ontbreekt, omdat er nauwelijks landelijke platforms zijn die milieubewuste mensen verbinden. Sociale media zouden hierin verandering kunnen brengen. Facebook en Twitter hebben inmiddels bijgedragen aan politieke revoluties, dus een duurzame revolutie moet dan ook mogelijk zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Duurzaamheid is al langer een terugkerend thema op internet, dat blijkt onder meer uit de talloze online initiatieven die de afgelopen jaren wereldwijd zijn gestart. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de blog Strawberry Earth, opgericht door de Nederlandse Mette te Velde die met haar internationaal georiënteerde blog een interessant cross-over platform biedt voor creativiteit geïnspireerd door duurzaamheid. Een belangrijk voordeel van internet is dat boodschappen heel snel verspreid kunnen worden. Onmisbare instrumenten daartoe zijn sociale netwerken. Personen, bedrijven of organisaties die de duurzaamheidsgedachte willen verspreiden, zijn dan ook gebaat bij het bestaan van zulke netwerken, waarna ze die kanalen vervolgens ook effectief moeten inzetten.

Er zijn verschillende duurzame sociale netwerken, sommige staan op zichzelf en andere maken deel uit van grotere netwerken als Xing of LinkedIn. Een voorbeeld van een op zichzelf staand netwerk is Nudge.nl. De kerngedachte achter Nudge is dat samenwerking een duurzame samenleving sneller dichterbij kan brengen. Daarnaast geeft Nudge handige tips in de vorm van Nudges (zogenaamde ‘duwtjes’ in de goede richting). Zo zijn er kooktips die zorgen voor gasbesparing en tips om het aantal plastic boodschappentasjes terug te dringen.

Op Facebook zijn er verschillende groepen en pagina’s die allemaal hun visie op duurzaamheid willen uitdragen. Hoe groter het bereik van deze pagina’s, hoe groter de impact. Ook worden media als Facebook en Twitter ingezet voor verschillende duurzame acties. Voorbeelden hiervan zijn ‘Eet geen dierendag’ van Stichting Wakker Dier (dat door de hashtag op Twitter een groot succes werd), de jongerenbeweging ‘Youth Food Movement’ (die zich inzet voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem) en ‘Times Square to Art Square’ (dat alle advertenties op Times Square wil vervangen door kunst). Op LinkedIn kunnen personen aangeven dat ze in de professionele sfeer met duurzaamheid bezig zijn. Zo kan men lid worden van ‘Green Jobs’, ‘Sustainability Professionals’ en ‘Think Green’. Een groene variant van LinkedIn is ‘Green Linked’, hierop kunnen bedrijven hun groene projecten delen en op die manier exposure creëren voor deze projecten.

Al deze netwerken hebben een gemeenschappelijk doel: zo veel mogelijk volgers, ‘likers’ of lezers verzamelen om de ontwikkeling naar een duurzame samenleving te versnellen. Uiteraard is de vraag of sociale netwerken dit ook daadwerkelijk kunnen bereiken. Ik ben van mening dat hoe meer mensen zich met duurzaamheid bezighouden, hoe beter dit is en dat deze netwerken op een positieve manier een steentje bijdragen tot bewustwording in de eerste instantie, daadwerkelijke belangstelling en hopelijk ook tot concrete acties in een later stadium. Dat duurzaamheid hip begint te worden komt daarbij goed uit. Steeds meer mensen willen zich identificeren met groen en door lid te worden van sociale netwerken dragen ze dat uit naar hun vrienden, collega’s en kennissen.

Hoewel veel van de duurzame sociale netwerken zich meer op de persoonlijke sfeer richten, moeten deze netwerken niet onderschat worden als marketinginstrument. Als jouw product wordt uitgelicht als duurzame tip geeft dat natuurlijk een hoop naamsbekendheid, zeker als het netwerk een groot bereik heeft. Op het VMT-seminar voor foodprofessionals dat ik onlangs bijwoonde, bleek dat het voor bedrijven soms wat zoeken is naar hoe sociale netwerken kunnen worden ingezet, maar in de toekomst zal dit vast makkelijker worden. Bovendien, als je product wordt genoemd op een groen sociaal netwerk sla je als bedrijf ook nog eens twee vliegen in een klap: zowel duurzaamheid als jouw product worden gepromoot. Maar ook slimme acties kunnen bijdragen aan jouw marketingsucces. Hoewel natuurlijk de beste marketing ligt in het verduurzamen van de eigen producten, een dergelijke stap kan door social media op een aantrekkelijke manier worden uitvergroot. Uiteindelijk gaat het altijd om het zoeken naar balans, wat in feite de essentie is van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Birgit Kamp, Marketing Manager van Tetra Pak Benelux

Noot: de in deze blog weergegeven meningen zijn strikt persoonlijk en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de visie van mijn werkgever.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie