Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven vindt vrijdag de derde editie van ‘DDW goes Digital’ plaats. Experts uit de creatieve industrie spreken over ontwikkelingenin en de toekomst van Dutch Digital Design. Wat kunnen we verwachten? We vragen het aan een aantal van de bureaus die op het podium staan: Achtung!, Tam Tam en Fabrique.
Matthijs Klinkert (Fabrique)
over zijn sessie: Design thinking for music lovers
Wat is de kern van jouw boodschap op het event?
'We laten onze Wolfgang app zien: geen gewone app voor in de concertzaal, maar een manier om de hoogdrempeligheid en het elitaire van klassieke muziek aan te pakken. We hebben een compleet nieuwe dienstverlening bedacht.'
Waarom is het zo belangrijk en kan je voorbeelden geven?
'Klassieke muziek - en trouwens alle ‘hogere’ kunstvormen - worden leuker en toegankelijker als je er meer kennis van hebt. Het middel en de context waarin je die kennis aanbiedt, maken veel uit voor je succes. De manier waarop we van klassieke muziek genieten is al ruim honderd jaar oud, dus tijd voor innovatie om het levend te houden.'
Wat heeft de app gedaan voor de doelgroep?
'Het heeft veel discussie losgemaakt bij het publiek. Er zijn in alle grote dagbladen scherpe artikelen over verschenen en zette de meeste orkesten aan het denken. Met als resultaat dat het komende jaar veel meer concerten dan we vooraf hadden gehoopt met Wolfgang zullen worden aangeboden.'
Hoe draagt digitaal design bij aan een betere wereld?
'Digitale middelen stellen mensen in staat om dienstverlening te bedenken die anders nooit had kunnen bestaan en een verrijking zijn van ons leven. Het service design concept van deze app is daarvan een goed voorbeeld. Meer nog dan Uber an AirBnB, wat prachtige producten zijn, maar in feite alleen de tussenpersonen overbodig maken. Als ontwerpers staan we pas aan het begin van zingeving in het digital design gebied. Veel meer moois gaat nog volgen.'
Kees Plattel (Achtung!)
over zijn sessie: Making = Winning
Wat is de kern van jouw boodschap op het event?
'Waarom je als agency kan en uiteindelijk zal prototypen.'
Waarom is prototyping zo belangrijk?
'Door te prototypen creeër je sneller inzichten die je helpen binnen het design proces. Digital design gaat over meer dan ‘design’. Het gaat over simpele oplossingen voor ingewikkelde problemen. Met een ‘making’ mentaliteit kunnen we als industrie de eerste stappen zetten naar een betere wereld.'
Wat heeft die mentaliteit gedaan voor jullie opdrachtgevers?
'We hebben een auto op geluid laten rijden, een tijdelijk radiostation voor Porsche opgezet en recent een kinderwagen met Adaptive Cruise Control ontwikkeld voor Volkswagen. We zijn altijd nieuwsgierig geweest naar oplossingen waar techniek, design en communicatie samen komen. Achtung heeft altijd een 'making' mentaliteit gehad.'
Waarom deze boodschap op Dutch Design Week goes Digital?
'Prototyping is een essentieel onderdeel van het designproces. In de toekomst zal dit alleen maar meer gebruikt worden om snel hypotheses te kunnen testen.'
Hoe draagt digitaal design bij aan een betere wereld?
'Digitaal design zou ervoor moeten zorgen dat de wereld leefbaarder wordt zonder zichzelf op te dringen. Een goede designoplossing leidt niet af van de ervaring die we willen beleven, maar sluit naadloos op het leven aan.'
Danijel Bonacic (TamTam)
over zijn sessie: The End of the App and Rise of Artificial Intelligence
Wat is de kern van jouw boodschap op het event?
'Het duurt niet lang meer voordat onze smartphones echt smart worden met behulp van artificial Intelligence. Alle informatie die je nodig hebt, is op het juiste moment beschikbaar, gewoon in een handige timeline. Want het is onlogisch om tien verschillende apps te openen om op de hoogte te raken.'
Waarom is artificial Intelligence zo belangrijk, kan je voorbeelden geven hiervan?
'Artificial intelligence heeft grote gevolgen voor de manier waarop we apps ontwikkelen. We zullen deze veel slimmer moeten maken zodat ze daadwerkelijk op het juiste moment de toegevoegde waarde bieden. Ik verwacht dat onze smartphone een kleine AI wordt - eerst simpel en niet erg geavanceerd, maar op termijn slim genoeg om automatisch dingen uit handen te nemen die niemand voor zijn of haar plezier doet, zoals het boeken van het goedkoopste vliegticket.'
Waarom deze boodschap op Dutch Design Week goes Digital?
'Dankzij artificial intelligence zal technologie beter in staat zijn de gebruiker te begrijpen en situaties te beoordelen. De smartphone zal menselijker en persoonlijker aanvoelen en in staat zijn menselijk te denken. Je eigen slimme robot in je broekzak. Hoe zorg je dat je dienst of product dan nog relevant is? Het antwoord is de ultieme combinatie van digital en design.'
Hoe draagt digitaal design bij aan een betere wereld?
'We besteden nu nog veel tijd aan zaken als boodschappen doen, auto rijden en e-mail wegwerken. Digital design zal steeds meer om artificial intelligence gaan. Ervoor zorgen dat we de saaie taken niet meer zelf hoeven te doen. Denk aan zelfrijdende auto. De toekomst zal nieuwe slimme diensten te zien geven waarvan we ons nu nog geen voorstelling kunnen maken.'
‘DDW goes Digital’ vindt vrijdag 23 oktober plaats in het Klokgebouw in Eindhoven. Het event wordt georganiseerd door Dutch Digital Agencies, in samenwerking met Adobe en de Dutch Design Week. De presentaties worden opgenomen door partner en digital agency Lifely.
Gratis tickets zijn inmiddels ‘uitverkocht’. Er zijn nog wel passe-partouts te koop via deze link.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!