Gedurende drie weken voorafgaande aan de uitreiking van de officiële Spin Awards, konden de bezoekers van Adformatie.nl de stem van het publiek laten klinken door een stem uit te brengen op de genomineerden. Van die mogelijkheid is massaal gebruik gemaakt. In totaal werd er ruim 1200 keer gestemd, verdeeld over elf categoriën: website, digital campaign, social media, game, next tv & film, digital business idea, design, content, mediaplanning en innovation.
De winnaars
De meest populaire categorie onder het publiek is ‘beste website’, althans afgaande op het aantal uitgebrachte stemmen (148). Opvallend is dat de voorkeuren tamelijk gelijk zijn verdeeld over de vier genomineerden. Als nipte winnaar komt 72andSunny uit de bus. Met Mediamonks is het bureau verantwoordelijk voor het in meerdere categorieën genomineerde 'Night Walk in Marseille', dat 31% van de stemmen krijgt.
Hier vlak na volgen FHV BBDO met Shiphol Destination Unknown (29%) en Minivegas met Cyber Threat real-time map (27).
Digital Campaign kent zes nominaties. Waar Schiphol Destination Unknown van FHV BBDO in de categorie Website de winst moet laten aan 72andSunny, komt het hier wel als winnaar uit de bus met 26% van de stemmen.
De categorie Social Media (vier nominaties) kent een overtuigende winnaar: Goud Activatie, dat met ‘Dubsmash Stop Kindermishandeling bij het Adformatie-publiek met afstand de favoriet is met 58% van de stemmen. Een mooie opsteker voor dit bureau dat al jaren meedraait in de wereld van retail en activatie en hier laat zien ook z’n mannetje te staan in online.
Het aantal prijzenswaardige inzendingen voor Mobile was blijkbaar groot dit jaar. In een zwaar bevochten categorie met liefst elf (!) genomineerden, komt de combinatie FHV BBDO en Greenberry als duidelijke winnaar uit de bus met het voor Zilveren Kruis gebouwde ‘App de Vakantiedokter’. Deze haalt 26% van de stemmen. En dat is ruim voor de Giel App (ook van Greenberry) die18% van de stemmen krijgt.
Twee keer goud in de categorie ‘Beste Game’. Met elk 38% van de stemmen eindigen Achtung met Brusbusters en FHV BBDO met (het ook al bij Digital Campaign favoriete) Schiphol Destination Unknown exact gelijk.
Next TV & Film. In een categorie met vrij veel onbekende namen, werden relatief weinig stemmen uitgebracht. Met 37% van de stemmen komen de Small Town Heroes met de (voor KRO/NCRV gebouwde) Zapp Tekenapp als winnaars uit de bus.
In de categorie Digital Business Idea is het wederom Greenberry dat met de hoogste eer gaat strijken. De Vakantiedokter app haalt hier liefst 61% van de stemmen en laat daarmee de drie overige genomineerden op een straatlengte achter.
Een nek-aan-nek race in de categorie Design. Met een minimale voorsprong van 1% is het 72andSunny dat met Night Walk in Marseille (net als in de categorie ‘Website’) de winst binnenhaalt (29%). Het zilver is voor Achtung! met Brushbusters.
De categorie Content kent dit jaar de meeste inzendingen (59). Dit vertaalt zich in een relatief hoog aantal nominaties (9). Hier is het alweer Greenberry met de Giel app die met bijna een kwart van de stemmen de winst binnenhaal. Buutvrij (KLM #citylife) en N=5 (Zeitgeist 2014) eindigen daarachter ex aequo met 18% van de stemmen.
De jury van de categorie Mediaplanning vond het dit jaar blijkbaar moeilijk om een keuze te maken. Uit 33 inzendingen heeft de jury liefst tien nominaties geselecteerd. Afgaande op de overduidelijke voorkeur van het publiek, had men wel iets selectiever kunnen zijn.
Met 45% van de stemmen is KLM Live High Five van Eigen Fabrikaat en Minivegas overtuigend winnaar. De rest blijf ver achter; acht genomineerden komen niet boven de tien stemmen.
In de laatste categorie tenslotte, Innovatie, gaat de publieksvoorkeur met 34% van de stemmen uit naar Stap van de Olifant, een actie die werd bedacht en gemaakt voor World Animal Procection door FHV BBDO en Minivegas.