Premium

Dit zijn de campagnes die gegarandeerd een Leeuw winnen in Cannes

Aan de vooravond van het jaarlijkse reclamefestijn in Cannes, blikken vier reclamemakers vooruit. Wat zijn hun favorieten en waar moeten we op letten?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tekst: Gijs de Swarte

ROGIER VIJVERBERG, OPRICHTER EN CREATIVE DIRECTOR, SUPERHEROES

- British Airways, in Piccadilly Circus van Ogilvy Parijs.

Een billboard waarop je telkens als een vliegtuig overkomt een kind ziet opstaan en naar het vliegtuig ziet bewegen en wijzen, waarbij ondermeer het vluchtnummer en de herkomst of bestemming verschijnen.

Vijverberg: ‘Het fysieke en digitale op een briljante manier gemixt. Ook een slimme manier om met de dubbele betekenis van het woord lookup te spelen; kijk omhoog – en zoek je volgende vlucht op… bij British Airways.’

in Piccadilly Circus

-

Hoe langer je je telefoon niet gebruikt, hoe meer sponsors en donors betalen om mensen in de Derde Wereld van schoon water te voorzien.

Vijverberg: ‘Soms moet je jezelf pijn doen om goed te doen. Een Derde Wereldprobleem oplossen met een Eerste Wereld probleem. Geniaal.’

-
Test je levensreddende capaciteiten doormiddel van een interactieve game annex film.

Vijverberg: ‘Beangstigend goed. Opening alleen al is adembenemend. Zenuwslopende interactie waardoor je heel veel leert. Beste gebruik van interactieve video dit jaar.’

- Over de crisis…
Vijverberg: ‘Ik zie het als een gezonde herschikking, en het is beter aan het worden volgens mij. Je hoort dat ook overal.’

- Mogelijke Cannes-verrassing?
Vijverberg: ‘Sweetie van Lemz gaat de prijzen pakken voor Nederland. Niet echt een verassing maar wel terecht.’

CAROLE HUMPHREY, MANAGING DIRECTOR EN OPRICHTER GRAND CENTRAL SOUND STUDIOS

-  The Sound of Honda van Dentsu.

Humphrey: ‘Ze hebben op basis van de originele data en door middel van licht en geluid Aryton Senna’s snelste ronde in de Japanse F1 Grand Prix van 1989 weer tot leven gebracht. Erg indrukwekkend. Vooral ook omdat niet het beeld maar het geluid de heldenrol speelt.’

-  The Epic Split van Forsman Bodenfors voor Volvo Trucks met Jean-Claude van Damme.

Van Damme maakt in de film een split staande tussen twee rijdende trucks.

Humphrey: ‘Briljant. Hoe verkoop je Volvo trucks? Niet zomaar vanzelf - en Van Damme is dan het zeer goed gevonden antwoord. Simpel uitgevoerd en een wereldwijd fenomeen met meer dan 72 miljoen hits op YouTube. Dat zijn niet allemaal truckkopers, maar naast de film staan productfilms die ook miljoenen keren bekeken worden. Dat geeft aan dat ze ook de doelgroep bereiken.’

-
Op de computer nagemaakt Filipijns meisje lokt wereldwijd duizend pedofielen in de val.

Humphrey: ‘Moeilijk om in het kort iets te zeggen dat deze campagne recht doet. Zo krachtig kunnen creatieve ideeën dus zijn. Ze wilden publiciteit generen voor het probleem en de politie en justitie in beweging krijgen. Beide zijn gelukt. Blaast me weg, dit werk.’

- Over de crisis…
Humphrey: ‘Zo goed als in de jaren negentig is het nog niet. Maar het bruist, het floreert en er worden prijzen gewonnen.’

- Mogelijke Cannes-verrassing?
Humphrey: ‘Voor de mensen buiten de UK is het een goed idee om de Harvey Nichols ‘I’m sorry I spent it on myself’ campagne van DDB Adam & Eve London eens te bekijken.’

MERVYN TEN DAM, CREATIVE DIRECTOR EN OPRICHTER ACHTUNG!

-

Ten Dam: ‘Die band heeft een album uitgebracht dat je alleen kan horen in een museum. Rijen voor de ingang en er is al een bod van vijf miljoen dollar op gedaan. Volgens de band is het een protest tegen het kopiëren, een beetje een ouderwetse houding. Volgens mij is het vooral een van de meest briljante pr-stunts voor een album ooit.’

- De ‘So god made me a farmer’-film van The Richards Group voor de Dodge Ram.

Ten Dam: ‘De film is een onvoorstelbaar mooie ode aan het boerenbestaan. Storytelling to the max. Boer zoekt truck Hollywood-style. Boeren ware niet sexy – en zijn het nu wel.’

- Swedens Largest Energy Saving Experiment van Forsman Bodenfors voor E.ON

Ten Dam: ‘Door middel van een app konden tienduizend mensen hun energiebesparingen zien op hun telefoon. Dat werd gevisualiseerd, als vallende muntjes, als een strijd tussen de deelnemers, als een trainer die je aanmoedigt meer te besparen et cetera. Mensen gingen enorm hun best doen en dat vind ik ook het goede eraan. Veel energiemaatschappijen vertellen vooral over energiebesparing, er zijn er maar weinig die mensen echt in beweging krijgen. Forsman Bodenfors is wat mij betreft sowieso het bureau van het jaar.’

- Wat mag zeker niet winnen in Cannes?
Ten Dam: ‘Geen enkele uiting waarin een vending machine voorkomt of de drie woorden “the world first”.’

MARK WOERDE, STRATEGY DIRECTOR EN OPRICHTER LEMZ.

- gemaakt voor The Children of Pakistan door een anoniem kunstenaarscollectief.

Woerde: ‘Echt geraakt ben ik door . Kort en goed, ze hebben in een zwaar gebombardeerd deel van Pakistan grote en goed zichtbare beeltenissen van kinderen op de grond gelegd om de drone bestuurders tienduizenden kilometers verderop in de US bewust te maken van wat ze doen. Fantastische communicatie waar niemand omheen kan.’

- Het werk van FCB Brazilië voor de CNA talenschool

Woerde: ‘Kinderen uit Liberdade kunnen via Skype een taal leren en de eenzaamheid bij hun Amerikaanse gesprekspartners in een rusthuis in Chicago verdrijven. Twee problemen tegelijk communiceren, niet door het aan te kaarten maar door met een prachtige werkelijke oplossing te komen. Alles wat je wilt in dit vak.’

-

Woerde: ‘Bedrijven die in staat zijn hun merken maatschappelijk relevant te maken en daarmee zakelijk succesvol zijn – dat inspireert me enorm. Het knappe van IBM is dat ze met smarter planet een thema hebben gevonden dat op zich al inspirerend is. En dat weten ze al geruime tijd goed in te vullen. De uitingen zijn niet noodzakelijk mega spannend of creatief maar de gedachte erachter is dat wel. Hoe tof is dat? Geweldig toch.’

- Wat mag zeker niet winnen in Cannes?

 ‘Het inzetten van drones in filmpjes – voor goedkope pr; kijk wij werken met drones, terwijl ze niet echt gebruikt worden.’

SERGIO GORDILHO, OPRICHTER EN CCO AGENCIA AFRICA

- The Power Inside - Pereira & O’Dell
Net als de voorgaande prijswinnende The Beauty Inside een film die draait om publieksdeelname.  In de eerste versie kon iedereen de liefdezoekende man spelen die elke dag met een ander uiterlijk geboren werd. In deze versie gaat het om buitenaardse wezens die zich als snor vermommen, hetgeen het publiek de mogelijkheid geeft met al dan niet echte snor, te participeren.

Gordilho: ‘Het slimme en effectieve zit er in dat slechts door liefde te vervangen met humor een totaal nieuwe frisse campagne is ontstaan.’

- Bentley Burial - ABTO (Brazilian Association of Organ Transplant) & Leo Burnett
Bestaande excentrieke miljardair besluit publiekelijk zijn Bentley van een half miljoen in zijn tuin te begraven. Heel land in rep en roer – en boos. Dag van de begrafenis in het bijzijn van de media onthult de man dat er wel waardevollere zaken begraven worden – namelijk organen

Gordilho: ‘Fantastische manier om aandacht te genereren en de publieke opinie te beïnvloeden. Bovendien maar weer eens het bewijs dat ook controverse een sleutel tot succes kan zijn.’

- Hoe staat het er voor de reclamesector voor in Brazilië?

Gordilho: ‘Erg goed. De wereldcup heeft ongekend hoge budgetten met zich meegebracht, het niveau danig opgeschroefd en nieuw vormen van reclame tot ontwikkeling gebracht.’

- Mogelijke Cannes-verrassing?
Gordilho: ‘Brazilië als reclameland wordt daarom dus de verrassing van Cannes.’

Dit artikel verschijnt in .

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie