Tekst: Kevin Lamers*
13 oktober was het #NoBraDay in Nederland. De dag is ooit in het leven geroepen om awareness te creëren voor borstkanker: "#NoBraDay encourages women everywhere to go without their bra to raise awareness for breast cancer and the challenges that those with it faces." Buzzcapture vroeg zich af wat het effect is van de campagne en of de campagne niet zijn doel voorbij streeft. We duiken de data in om te meten wat het daadwerkelijke effect van de campagne is.
Het gaat hier namelijk om een awareness-campagne rondom een serieus ziektebeeld met een seksueel tintje. Tenminste zo wordt de dag vermoedelijk door velen gezien. Zou dit daadwerkelijk zo zijn, of draagt #NoBraDay bij aan de acceptatie van het ziektebeeld onder Nederlanders?
Het effect van een campagne meten in een monitoringstool
Om te meten wat het effect van de campagne is stellen we een uitgebreide zoekvraag samen. Daarbij stellen we de vraag op welke manier Nederlanders op sociale media een bericht hebben geplaatst waarbij ze refereren naar #NoBraDay. Het zou kunnen gaan om #NoBraDay, maar ook om #geenbhdag, #nobradag, ‘no bra day’ of ‘geen bh dag’. Alle mogelijke vormen worden ingevoerd en vervolgens selecteren we berichten uit Nederland. We willen immers weten in hoeverre Nederlanders mee hebben gedaan aan de thema-dag die in het leven is geroepen voor meer awareness rondom borstkanker.
De resultaten van de awareness-campagne in Nederland
Wat blijkt? We onderzoeken eerst hoeveel berichten er zijn gevonden op #NoBraDay die betrekking hebben op de thema-dag zelf. Het lijkt te gaan om enkel 711 berichten. Heeft een goed doel of organisatie de dag geclaimd? Geen enkele organisatie lijkt de dag geclaimd te hebben. Er verschijnen berichten dat #NoBraDay zou draaien om de awareness van borstkanker bij vrouwen. In hoeverre wordt de dag daadwerkelijk geassocieerd met borstkanker? In totaal gaan 7,11% van alle berichten over #NoBraDay over borstkanker, het gaat hier om 51 berichten.
Borstkanker awareness door #NoBraDay? De uitkomst
Om daadwerkelijk te kijken of #NoBraDay effect heeft gehad op borstkanker awareness, bekijkt Buzzcapture de inhoud van de daadwerkelijke berichtgeving over borstkanker tijdens #NoBraDay.
Vrijwel geen enkele vrouw postte een foto zonder BH. Wat werd er wel gepost? De 51 berichten zijn grofweg in te delen in drie categorieën. We lichten ze uit door middel van quotes.
1. "Dit is de beste dag van het jaar voor alle mannen! Waar blijven de foto's?"
2. "#NoBraDay voegt helemaal niets toe aan awareness voor borstkanker"
3. "Wisten jullie dat #NoBraDay eigenlijk voor awareness voor borstkanker is?"
Wordt er meer gesproken over borstkanker?
Zou er desondanks het missen van de schakel tussen NoBraDay en borstkanker-awareness wel meer gesproken worden over borstkanker dan normaal? Nope. Wat wel opvallend is dat de discussie over borstkanker online groot is. Per dag worden gemiddeld bijna 200 berichten geplaatst die te maken hebben met de ziekte.
Zouden influencers dan iets zinnigs gezegd hebben over de dag?
In dezelfde monitoringstool selecteren we het onderwerpen en vervolgens filtert Buzzcapture op groepen die invloed hebben op de mening van een groot deel van de bevolking. Bijvoorbeeld BN’ers: hebben zij iets zinnigs gezegd?
Niet echt…
Nee.
Zeker niet.
Heeft #NoBraDay bijgedragen aan meer bewustzijn rondom borstkanker in Nederland? Ik betwijfel het.
*Kevin Lamers is Global Content Strategist - Buzzcapture
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!