Er zijn talloze manieren om aandacht te krijgen van de consument. De digitale coupon is er een die sinds de opkomst van mobile bijzonder populair is geworden. De digitale variant van het ooit zo veelvuldig gebruikte papieren uitknipbonnetje. Een coupon die vaak kortingsbon wordt genoemd. Maar is kortingen verstrekken (met of zonder coupon) wel zo verstandig?
Onderzoek onder adverteerders
Volgens de Mobile Marketing Monitor onderzoek medio 2015 door MediaScience en Adfogroep, worden waardebonnen inmiddels door bijna alle grote adverteerders in Nederland ingezet. Ook nog via papier, maar tegenwoordig vooral via digitale couponplatforms als groupon.com, scoupy.com, kortingscodes.nl, acties.nl e.a. Ook door adverteerders met zelf ontwikkelde coupon/voucher systemen. Recent zijn daar coupontools.nl en bespaardeals.nl bijgekomen. Coupontouls is een platform- onafhankelijk couponsysteem. Saas-Software eigenlijk waarmee ook kleinere adverteerders zelfstandig coupons en codes kunnen aanmaken. Deze coupons kunnen zowel digitaal als via print worden verspreid. Bij bespaardeals kun je live met een medewerker spreken via de chat. Handig wanneer je niet zo goed weet waar op dat moment de hoogste korting geldt.
Coupon gebruikscijfers
Cijfers over het aantal adverteerders en de uitgebrachte coupons zijn niet bekend, wel dat het gros van de coupon aanbiedingen ondertussen via digitale kortingscoupons en -codes verloopt. Een onderzoek van kortingscode-zoeken.nl laat zien welke consumenten gebruik maken van digitale couponaanbiedingen.
De actiemogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt. Een vast bedrag eraf, een vast percentage eraf, verzendingkosten eraf, 1+1 gratis of een andere vorm van korting. Kortom een kortingspercentage wat van de aankoop af gaat. Kortingen dus.
De korting truc wordt massaal ingezet, maar is dat wel zo handig?
Consumenten bewegen om iets bij je te kopen met korting, is eigenlijk een zwaktebod. De kortingsmethode is van alle dag en bijna iedereen in het bedrijfsleven zet het kortingsmiddel -te pas en te onpas- in. Digitaal of anders. Wat is daar nog spannend aan?
Als iedereen het doet, moet je wel meedoen, wordt vaak gezegd. Tot op zekere hoogte is dat ook zo, maar korting geven is door de massaliteit nog maar weinig onderscheidend en alleen voor korte tijd werkzaam.
Korting versus beloning
Kniesoren zullen betogen dat een korting ook een vorm van belonen is. Misschien is dat ook zo, maar het ligt toch genuanceerder. Het verschil zit vooral in de gevoelswaarde bij de klant.
Belonen kan zeker zo effectief zijn en kost vaak minder dan een korting. Bovendien wordt een beloning door een klant veel meer gewaardeerd. Belonen roept bij de klant positieve associaties op die langer blijven hangen. Klant loyaliteit neemt bij belonen toe, bij kortingen veel minder.
Afwaarderen
Welbeschouwd waardeert korting een product of dienst juist af, maakt het minder waardevol voor de klant en zal daardoor voor de uiteindelijke koper ook gevoelsmatig minder waard zijn. Daar komt nog bij dat kortingen vaker aanleiding zijn voor een impulsaankoop waar de klant later spijt van krijgt.
Gewenning
Het gevaar dat regelmatig kortingen weggeven ook leidt tot gewenning bij de consument is levensgroot. Wachten met een aankoop tot de sale begint, is daarvan een goed voorbeeld. Tenzij de adverteerder in het rijtje van prijsvechters staat of wil komen en genoegen neemt met veel kleinere marges. Dan is kiezen voor die strategie zo gek nog niet. Grotere omzetvolumes maken de kosten van deze activiteit meestal weer goed.
Korting lopers
Korting trekt korting lopers aan. Klanten die je na een actie niet meer terugziet als de prijzen weer een normaal niveau hebben bereikt. Natuurlijk is het goed om snel te scoren om van overtallige voorraad af te komen. Al is het via korting lopers. Op enig moment moet je tenslotte ruimte maken voor een nieuwe collectie.
Tegenprestatie
Een beloning wordt door klanten gezien als een spontane tegenprestatie door de aanbieder, een gebaar van appreciatie voor de klant. Een aardig bijverschijnsel van belonen is dat korting lopers niet worden aangetrokken omdat er bij een beloning een kennelijke tegenprestatie wordt verwacht. Een korting geven is daarentegen een bijna mechanisch proces waarbij de relatie tussen klant en aanbieder geen rol speelt.
Leuker
Een beloning geven is ook nog eens veel leuker om te doen en geeft een goed gevoel bij zowel de aanbieder als de ontvanger van de beloning. Korting gaat van de winstmarge af en doet pijn. Wie kiest er voor pijn, wie voor genot?
Balans
Belonen of een korting geven, zijn marketinginstrumenten die hun waarde hebben bewezen en werken. Waar de adverteerder ook voor kiest, van belang is dat er een goede balans is tussen korting aanbieden en belonen, zolang de actie maar blijft verrassen! Digitaal of analoog.
Wat zijn jouw ervaringen met -digitale-coupons?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!