Deze 31 gemeenten laten helemaal niets horen als je ze een email stuurt

Maar liefst 40 procent van alle gemeenten voldoet niet aan de eigen normen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Inwoners van Almelo, Amersfoort, Bloemendaal,  Veendam en nog 27 andere gemeenten, kunnen maar beter geen email sturen met een informatieverzoek op de gemeentelijke website. Er komt toch nooit antwoord.

Te laat

Maar liefst reageren niet op emailverzoeken van burgers. En wie denkt snel antwoord te krijgen op een vraag aan een gemeente komt eveneens van een koude kermis thuis. Want 40 procent van alle gemeenten voldoet niet aan de e-mailgedragslijn voor overheden en beantwoordt vragen te laat. 

Eenvoudige vraag

Dat blijkt uit een onderzoek van de site Wij verdienen beter naar de bereikbaarheid van Nederlandse gemeenten. Voor het onderzoek werd aan alle gemeenten per e-mail een eenvoudige vraag gesteld: ‘Kunt u de verordening Jeugdhulp toezenden?’. Overeenkomstig de e-mailgedragslijn voor overheden zou deze vraag binnen twee werkdagen beantwoord moeten zijn.

Vijf maanden

De grootste gemeente die haar e-mail niet beantwoordt is Eindhoven. Net als alle andere gemeenten werd Eindhoven gevraagd om een reactie op de uitkomsten van het onderzoek. Zonder verdere reactie op het onderzoek zelf stuurde de gemeente Eindhoven daarop enkel de verordening waar vijf maanden eerder al om was gevraagd.

Geen gelukkige combinatie

Steeds meer gemeenten maken de keus niet meer per e-mail bereikbaar te zijn voor hun burgers. Bij deze gemeenten kan een burger enkel een vraag stellen via een formulier op de website.
Dat gemeenten en webformulieren geen gelukkige combinatie zijn bewijst onder meer Amsterdam. Vragen van burgers mogen in de hoofdstad maximaal 500 tekens lang zijn, net iets meer dan drie tweets. Burgers zijn in Amsterdam ook verplicht om eerst persoonsgegevens te overleggen voordat een vraag kan worden gesteld.

Geen vragen

Burgers die geen telefoon hebben of die niet uit Nederland komen kunnen in het geheel geen vragen stellen aan de gemeente Amsterdam. Elk formulier zonder een 10-cijferig Nederlands telefoonnummer wordt door de gemeente Amsterdam geweigerd. Zelfs de gemeente Amsterdam zelf zou met haar telefoonnummer (14020) vastlopen in haar eigen formulier.

Persoonsgegevens
Een veel voorkomend probleem bij gemeenten die webmulieren gebruiken is dat er onnodig veel persoonsgegevens worden gevraagd. Bijna alle gemeenten met een webformulier lijken het noodzakelijk te vinden om te weten of je man of vrouw bent als je een vraag stelt. Veel gemeenten willen echter nog veel meer informatie van hun burgers weten. Vaak is het onmogelijk een vraag te stellen zonder telefoonnummer of adresgegevens in te vullen  Enkele gemeenten  weigeren vragen te beantwoorden van burgers die niet eerst hun Burger Service Nummer (BSN) overleggen.

Respect voor privacy

Net bij alle gemeenten is het kommer en kwel. Dat het wel goed kan bewijzen die snel antwoorden, respect hebben voor de privacy van hun burgers en een openbaar e-mailadres hebben. Deze gemeenten scoren daarmee goed op alle beoordeelde criteria.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie