Inwoners van Almelo, Amersfoort, Bloemendaal, Veendam en nog 27 andere gemeenten, kunnen maar beter geen email sturen met een informatieverzoek op de gemeentelijke website. Er komt toch nooit antwoord.
Te laat
Maar liefst 31 Nederlandse gemeenten reageren niet op emailverzoeken van burgers. En wie denkt snel antwoord te krijgen op een vraag aan een gemeente komt eveneens van een koude kermis thuis. Want 40 procent van alle gemeenten voldoet niet aan de e-mailgedragslijn voor overheden en beantwoordt vragen te laat.
Eenvoudige vraag
Dat blijkt uit een onderzoek van de site Wij verdienen beter naar de bereikbaarheid van Nederlandse gemeenten. Voor het onderzoek werd aan alle gemeenten per e-mail een eenvoudige vraag gesteld: ‘Kunt u de verordening Jeugdhulp toezenden?’. Overeenkomstig de e-mailgedragslijn voor overheden zou deze vraag binnen twee werkdagen beantwoord moeten zijn.
Vijf maanden
De grootste gemeente die haar e-mail niet beantwoordt is Eindhoven. Net als alle andere gemeenten werd Eindhoven gevraagd om een reactie op de uitkomsten van het onderzoek. Zonder verdere reactie op het onderzoek zelf stuurde de gemeente Eindhoven daarop enkel de verordening waar vijf maanden eerder al om was gevraagd.
Geen gelukkige combinatie
Steeds meer gemeenten maken de keus niet meer per e-mail bereikbaar te zijn voor hun burgers. Bij deze gemeenten kan een burger enkel een vraag stellen via een formulier op de website.
Dat gemeenten en webformulieren geen gelukkige combinatie zijn bewijst onder meer Amsterdam. Vragen van burgers mogen in de hoofdstad maximaal 500 tekens lang zijn, net iets meer dan drie tweets. Burgers zijn in Amsterdam ook verplicht om eerst persoonsgegevens te overleggen voordat een vraag kan worden gesteld.
Geen vragen
Burgers die geen telefoon hebben of die niet uit Nederland komen kunnen in het geheel geen vragen stellen aan de gemeente Amsterdam. Elk formulier zonder een 10-cijferig Nederlands telefoonnummer wordt door de gemeente Amsterdam geweigerd. Zelfs de gemeente Amsterdam zelf zou met haar telefoonnummer (14020) vastlopen in haar eigen formulier.
Persoonsgegevens
Een veel voorkomend probleem bij gemeenten die webmulieren gebruiken is dat er onnodig veel persoonsgegevens worden gevraagd. Bijna alle gemeenten met een webformulier lijken het noodzakelijk te vinden om te weten of je man of vrouw bent als je een vraag stelt. Veel gemeenten willen echter nog veel meer informatie van hun burgers weten. Vaak is het onmogelijk een vraag te stellen zonder telefoonnummer of adresgegevens in te vullen Enkele gemeenten weigeren vragen te beantwoorden van burgers die niet eerst hun Burger Service Nummer (BSN) overleggen.
Respect voor privacy
Net bij alle gemeenten is het kommer en kwel. Dat het wel goed kan bewijzen 155 gemeenten die snel antwoorden, respect hebben voor de privacy van hun burgers en een openbaar e-mailadres hebben. Deze gemeenten scoren daarmee goed op alle beoordeelde criteria.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!