Debbie de Wagenaar was verantwoordelijk voor de communicatie van enkele bekende merken die de nodige critici kennen. Ze werkte lang voor McDonald's Nederland en kwam daarna bij Monsanto terecht, de producent van het omstreden bestrijdingsmiddel glyfosaat, beter bekend onder de merknaam Roundup.
Een gesprek over het in gesprek blijven met mensen die je onder vuur nemen, en de schade die het kan veroorzaken als je dat niet doet. Dat zag ze bij Monsanto dat geen grote dialoogcultuur kende. 'Toen ik daar binnenkwam trof ik een bedrijf aan met heel weinig communicatoren.'
Dit had zijn gevolgen: 'Toen Monsanto onder vuur kwam te liggen van Greenpeace, is het vergeten in gesprek te gaan.' De Wagenaar ziet de dialoog en het vertellen van het 'brede verhaal' als belangrijke instrumenten in issue- en crisismanagement.
Ze volgt de huidige ontwikkelingen bij Bayer, dat Monsanto overnam, daarom met de nodige professionele interesse: 'Het opheffen van de merknaam Monsanto betekent niet dat je van de problemen af bent. Bayer moet zijn storytelling echt beter op orde hebben en uitleggen waarom bepaalde producten nodig zijn om gewassen te beschermen.'
De Wagenaar gaat naast deze case onder meer in op haar werk bij FrieslandCampina, waar ze een belangrijke professionele les trok, en bij Parlan dat met een existentieel probleem te maken kreeg.
Tsja, daar is geen kruid tegen gewassen.