Debbie de Wagenaar: 'Monsanto heeft nooit adequaat op aanvallen gereageerd'

Podcast Geen Commentaar! Zesde aflevering, met Debbie de Wagenaar die onder meer hoedde over de reputatie van McDonald's en Monsanto.

Debbie de Wagenaar (r) met Yvon Jaspers bij de start van een donatiecampagne voor het Ronald McDonald Kinderfonds
McDonald's

Debbie de Wagenaar was verantwoordelijk voor de communicatie van enkele bekende merken die de nodige critici kennen. Ze werkte lang voor McDonald's Nederland en kwam daarna bij Monsanto terecht, de producent van het omstreden bestrijdingsmiddel glyfosaat, beter bekend onder de merknaam Roundup.

Een gesprek over het in gesprek blijven met mensen die je onder vuur nemen, en de schade die het kan veroorzaken als je dat niet doet. Dat zag ze bij Monsanto dat geen grote dialoogcultuur kende. 'Toen ik daar binnenkwam trof ik een bedrijf aan met heel weinig communicatoren.' 

Dit had zijn gevolgen: 'Toen Monsanto onder vuur kwam te liggen van Greenpeace, is het vergeten in gesprek te gaan.' De Wagenaar ziet de dialoog en het vertellen van het 'brede verhaal' als belangrijke instrumenten in issue- en crisismanagement.

Ze volgt de huidige ontwikkelingen bij Bayer, dat Monsanto overnam, daarom met de nodige professionele interesse: 'Het opheffen van de merknaam Monsanto betekent niet dat je van de problemen af bent. Bayer moet zijn storytelling echt beter op orde hebben en uitleggen waarom bepaalde producten nodig zijn om gewassen te beschermen.'

De Wagenaar gaat naast deze case onder meer  in op haar werk bij FrieslandCampina, waar ze een belangrijke professionele les trok, en bij Parlan dat met een existentieel probleem te maken kreeg. 

iTunes en Spotify

De podcast met Debbie de Wagenaar is ook op iTunes te beluisteren en op Spotify.

 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Patrick de Leede
‘Vergeten in gesprek te gaan’.
Tsja, daar is geen kruid tegen gewassen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Braak
Je storytelling goed op orde hebben...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Joop
Klinkt als: je straatje schoon vegen
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Hans
Eieren voor dr geld. Er lopen 1100 rechtzaken tegen hun
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Sonja Vroling
Wat valt er te beter "storytellen" bij Monsanto als er geen positieve feitelijkheden zijn waarop je kunt bouwen? Dan blijft het bij creatief liegen. Het verhaal wat je wilt vertellen is komt vannuit het ideaal van het bedrijf en het product en hoe aansluit bij de behoefte van de consument. McDonald's hetzelfde geval, zou wat kunnen leren van de Burger King, ipv de gevel groen maken, zijn zij gekomen ism Meat met de vegan Whopper, in smaak niet van echt te onderscheiden. Kijk dat is een basis van waaruit je kunt "story tellen"
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie