De win-win situatie van groene co-creatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Co-creatie: een marketingtool die veelvuldig wordt ingezet en hopelijk leidt tot participatie en meer emotionele binding van de consument met het merk. Denk aan Lay’s met “Maak de Smaak” en de campagne van M&M’s tijdens de Super Bowl. Ook Dove heeft sinds kort een campagne met de mogelijkheid om je eigen geur te creëren. Co-creatie is ook een ideale tool om een product of dienst groener en duurzamer te maken. Wellicht een stapje ingewikkelder dan het kiezen van de smaak van chips, maar een uitdaging die kan leiden tot nieuwe inzichten en ontwikkelingen.

De dialoog aangaan
Participatie van de consument door middel van co-creatie is waardevol voor een merk. Dialoog brengt verdieping, creativiteit en verbetering van producten en heeft positieve invloed op het imago dat een bedrijf uitstraalt. Met co-creatie wordt er geen product vanuit een R&D-afdeling voor een doelgroep gemaakt, maar in samenwerking met de eindgebruikers. Dit leidt niet alleen tot extra kennis en creativiteit, maar helpt ook een band te scheppen tussen consument en merk. Het is dus zinvol om in communicatie een doen-aspect te verwerken en zo meer betrokkenheid van de consument met je merk te generen.

Een positief effect
Een voorbeeld van een succesvolle campagne is van met de Online Lego Factory waar de consument zijn eigen Lego-thema kan ontwikkelen. Ook heeft succesvol gebruik gemaakt van co-creatie en kwam als een van de eerste met een online ideeën platform. Om meer betrokkenheid tussen consument en merk te realiseren én tegelijkertijd het merk te positioneren als groen(er) en duurzaam(er) is groene co-creatie een zinvolle tool, hier hebben al gebruik van gemaakt en persoonlijk vind ik dit een erg goed initiatief: een online platform waar ideeën kunnen worden gedeeld, ontwikkeld en ontstaan gericht op het aanpakken van belangrijke milieuproblemen.

Ideeën om te inspireren
Ook A-merken kunnen mijns inziens meer gebruik maken van groene co-creatie. Er zijn verschillende mogelijkheden om de consument te betrekken bij een merk. Zo kan de consument een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van een duurzaam marketingconcept, een duurzame verpakking bedenken of bijvoorbeeld ingrediënten verduurzamen. Een voorbeeld: onlangs is er een nieuw drankje op de markt gebracht dat geheel op biologische basis wordt geproduceerd. Een goed initiatief, maar dit drankje werd tot voor kort nog verkocht in een standaard PET fles. Om betrokkenheid met de stakeholders te realiseren en te laten zien dat duurzaam echt bij jouw merk past is in zo’n geval groene co-creatie waarbij je op zoek gaat naar een milieuvriendelijker verpakking de ideale tool.

Er valt genoeg groen te co-creëren
Producten waar groene co-creatie een uitkomst voor zou zijn is tandpasta en shampoo. Hiervan raakt de verpakking nooit helemaal leeg en moet je het weggooien voordat het op is; een frustratie van vele consumenten én natuurlijk niet milieuvriendelijk. Een campagne die de consument vraagt hier een alternatief voor te bedenken kan een groener imago opleveren en toont begrip voor de negatieve ‘productervaring’ van de consument. Ook A-merken die gebruik maken van ‘verpakkingen in verpakkingen’, zoals koffiecapsules, zouden mijns inziens hiervoor in aanmerking komen.

Uiteraard vergen deze groene co-creatie campagnes meer van de consument dan alleen een idee voor smaak, geur of kleur, maar volgens mij kan het zeer zeker ook leiden tot innovatieve ideeën.
Er is talent genoeg dat graag meedenkt over deze verduurzaming. Daarbij laat je met groene co-creatie als merk in ieder geval zien dat je open staat voor ideeën en oplossingen van stakeholders én laat je zien dat ‘groen’ ook voor jouw merk belangrijk is. Een win-win situatie voor milieu, het product en imago!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie