Premium

De vijf grootste WK-marketingcontroverses

Gedoe bij Budweiser, Mastercard, Bavaria en nog twee merken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

heeft ze op een rijtje gezet: de top5 World Cup marketingcontroverses.

Budweiser / Bud wordt de officiële (niet) bier van de Word Cup 2006

Het WK 2006 in Duitsland stelde het biermerk  voor een paar uitdagingen. Bier dat als ingredient rijst heeft, wordt niet als bier gezien in een land vol bierkenners. Budweiser was een no-no in Duitsland. Ten tweede: de langlopende ruzie met de Tsjechische brouwer Budweiser Budvar betekende dat het officiële wk-bier niet onder de naam Budweiser verkocht kon worden, maar alleen onder de bijnaam Bud.

In aanloop naar het WK van dit jaar was er gerommel over of voetballiefhebbers überhaupt het bier wel in het stadion zouden kunnen drinken omdat dit verboden was. In 2012 hief de Braziliaanse overheid dit verbod op. Hetzelfde gedoe gloort ook aan de horizon voor het WK 2022 – Qatar is islamitisch, dus lastig wat alcohol  betreft. Maar of het tot een WK in Qatar gaat komen, moeten we nog maar zien.

De Bavaria-jurkjes in Zuid-Afrika 2010

Natuurlijk: het Bavaria-jurkje in Zuid-Afrika in 2010. Niet-officiële sponsor Bavaria die een stunt uithaalt in het stadion met als gevolg dat de 36 jurkjesdragers uit het stadion werden gezet en twee van hen zelfs werden gearresteerd. Er brak paniek uit bij Bavaria (zie hiervoor ook het van afgelopen week.) 

Nog een relletje in 2010:

ITV-medewerker en oud-voetballer Robbie Earle nadat bleek dat hij aan hem gegeven tickets had doorverkocht.

2007: creditcard-mot

FIFA was het middelpunt van het geschil toen creditcardmaatschappijen Visa en Mastercard elkaar in de haren vlogen. Mastercard klaagde in 2007 FIFA aan nadat het bestuursorgaan VISA had aangewezen als officiële betaaldienst . Mastercard beweerde dat het niet eens had mogen pitchen. De rechter kwam eraan te pas en besloot dat VISA de sponsor kon blijven. MasterCard kon zich gaan richten op de Champions League.

Een hond met de naam Sepp

Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappij Kulula probeerde opschudding te veroorzaken voor het toernooi 2010 in eigen land met een serie pr-stunts die meer aandacht genereerde dan wat het bescheiden budget had kunnen voorspellen.

De eerste stunt was de lancering van een print-campagne met de tekst ‘de onofficiële nationale luchtvaartmaatschappij van, je weet wel’. 

De FIFA werd boos, want het zou de officiële sponsors schaden, maar Kulula zag de berisping als een aanmoediging. Op een nieuwe advertentie was een uitleg te lezen dat Kulula de wet aan zijn kant had. Het hoogtepunt van het FIFA-pesten was toen Kulula aanbod iedereen die ook de naam  Sepp Blatter  had, gratis mee te laten vliegen. Een hond genaamd genaamd Sepp werd merkambassadeur. Kinderachtig? Ja, maar ook effectief, aldus MarketingWeek.

Commercial belangrijker dan doelpunt

Doelpunten van het Engelse team waren schaars op het WK van 2010. Dus als je er als kijker er een mistte, dan bleef je verstoken van een van de weinige Engelse hoogtepunten.  En dat gebeurde toen speler Steven Gerrard het doelpunt scoorde in de wedstrijd tegen de Verenigde Staten: de kijkers in via het HD kanaal van ITV werden getrakteerd op een advertentie door Hyundai, in plaats van het doelpunt.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie