De Persgroep kijkt naar overname NRC

UPDATE De Persgroep heeft interesse in NRC Media, zegt topman Christian van Thillo.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De bestuursvoorzitter zei dit vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers van De Persgroep. &;Het is een activiteit die binnen onze kern past die te koop staat. We kijken naar het dossier en gaan dan goed nadenken of we een bod zullen doen.&;

Volgens Van Thillo is er ruimte voor meerdere kwaliteitskranten in Nederland. Hij telt er zelf drie, naast Volkskrant en NRC Handelsblad ook Trouw.

NRC werd in 2009 verkocht nadat De Persgroep de Nederlandse kranten van PCM Uitgevers had overgenomen. Van Thillo ontkent dat dit van de mededingingswaakhond moest. &;De NMa heeft destijds nooit beslist dat we NRC moesten verkopen. Er was een herstructurering nodig, waarbij we in eerste fase door zijn gegaan met NRC en de boekendivisie verkocht hebben. Daarna is toch besloten NRC van de hand te doen.&;

Egeria, aandeelhouder van NRC, de mogelijkheden voor de verkoop van NRC Media te onderzoeken. Overigens zou Egeria hebben laten weten NRC Media niet per se te hoeven verkopen, zo stelt Van Thillo. &;Ze willen een marktverkenning doen. Het zou ook kunnen dat ze NRC behouden of dat het in een ander Egeria-fonds terecht komt.&; Van Thillo denkt nog voor de zomer &;zicht te hebben op waar het naartoe gaat&;.

Van Thillo gaf vorige week al aan dat het uitgeefbedrijf ook kijkt naar Sanoma in België. In de Nederlandse Sanoma-bladen heeft De Persgroep geen interesse.

Omzet daalt, nettowinst naar 68 miljoen
De Persgroep spreekt van mooie financiële resultaten in 2013, waarbij de balans tussen de Nederlandse en Belgische activiteiten volgens Van Thillo &;perfect in evenwicht is&;. Het uitgeefconcern zag de omzet vorig jaar met 1 procent dalen tot 901 miljoen euro, maar de nettowinst verbeterde met bijna een kwart tot 68 miljoen euro. De uitgeefactiviteiten in Nederland en België lieten een plus van 18 procent zien naar 49 miljoen euro. De netto cashflow groeide met 5 procent naar 85 miljoen. Nederland had het beste financiële jaar tot nu toe.

Advertentiemarkt onzeker
Bij de Nederlandse dagbladen gingen de advertentie-inkomsten vorig jaar met 18 procent achteruit. Volgens topman Frits Campagne van De Persgroep in Nederland stabiliseerde de advertentiemarkt in de eerste 2 maanden van dit jaar wel. &;Maar het probleem is dat die ontwikkeling in de daaropvolgende maanden niet doorzette. Daar was een licht minnetje. Wel zijn de cijfers altijd nog beter dan het budget. Overigens gaat het wel goed op de lezersmarkt.&
De advertentiemarkt is volgens Van Thillo moeilijk voorspelbaar. &;Adverteerders zijn onrustig. We kunnen geen anderhalve maand vooruit kijken. Digitaal zien we overigens wel doorgroei.&

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie