De opmars van mobiel

Al jaren wordt het geroepen: ‘Dit wordt het jaar van mobiel!’ En elk jaar blijkt weer dat adverteren op mobiele telefoons maar geen serieuze vormen wil aannemen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bij ons is het altijd een beetje een kip-ei situatie geweest. We hadden weinig tot geen mobiele sites of apps in ons portfolio dus waren adverteerders niet geinteresseerd. En omdat we er geen geld mee konden verdienen loonde het ook niet om actief op te gaan acquireren.

Het afgelopen jaar is er veel veranderd… we zijn geswitched van ad server, hebben meerdere nieuwe mobiele sites en apps aangesloten en draaien maandelijks een groeiend aantal campagnes op mobiele inventory. Dat komt natuurlijk doordat we mensen full-time op de ontwikkeling van mobiel hebben zitten, maar ook adverteerders en mediabureau’s maken serieus werk van dit, relatief jonge, advertentiemedium.

De ontwikkeling die je bij online adverteren op de desktop hebt gezien (bijvoorbeeld targeting, grotere formaten, relevantie, sponsored content/native advertising, automatisering) zie je nu in sneltreinvaart op mobiel voorbij komen. Zou het dit jaar gaan gebeuren dan?

Targeting
Targeting is inmiddels bijna een standaard onderdeel van een mobiele campagne. Voor veel retailers (bijvoorbeeld grote supermarkt ketens en ook McDonalds) voeren we campagnes uit die zijn gericht op het bereiken van consumenten binnen een bepaalde straal om een winkel. Combineer dat met targeting op tijd en we kunnen heel goed dat gratis kopje koffie of die vers gebakken croissantjes aanprijzen… op de juiste tijd en de juiste locatie. Voor zonnebril merken of buitenactiviteiten kijken we naar het weer… Droog en/of zonnig? Dan promoten we het bezoek aan een dierentuin…. Regen? Dan lekker naar de bowlingbaan…

Formaten
Dan de … was 320×50 twee jaar geleden nog de standaard afmeting voor een mobiele banner, inmiddels is deze gegroeid tot half-page en full-screen advertenties die qua resolutie niet onderdoen voor hun web-broertjes en -zusjes. Ondanks het feit dat o.a. het IAB hard werkt aan standaardisatie van formaten zorgt de zeer grote variëteit aan toestellen ervoor dat het de adverteerder juist moeilijker wordt gemaakt. Tenminste, als je de toestelgebruiker de hoogst mogelijke kwaliteit van uitingen wilt voorschotelen. Een setje met 4 of 5 verschillende resoluties per formaat is dan geen uitzondering… wil je dan ook nog verschillende formaten inzetten, bijvoorbeeld een interstitial, dan kun je dit aantal met gemak verdubbelen.

En nu?
maakt dit wel wat gemakkelijker, maar deze techniek is nog onvoldoende ingeburgerd bij creatieve bureau’s om het tot standaard te verheffen. Daarnaast brengen de verschillende rich-media vendors nog teveel in rekening voor het inzetten van dit soort uitingen. Grootschalige adoptie van deze technologie, waar ook web van kan meeprofiteren overigens, laat daardoor nog even op zich wachten.

Kortom, wordt dit jaar het jaar van mobiel? Niet in termen van advertentie-uitgaven t.o.v. de media-consumptie, dat blijft (overigens geheel volgens de traditie van online) nog flink achter. Wel in de mindset van de adverteerder en de bureaus, en dat is eigenlijk veel belangrijker. Door mobiel een integraal onderdeel te maken van iedere campagne groeit de beleving en neemt de ervaring met mobiele campagnes toe. We hopen dat het medium zich dan kan bewijzen als waardevol instrument voor het inzetten van branding campagnes.

Misschien dat 2013 achteraf dan toch de boeken in gaat als het jaar dat mobiel definitief doorbrak. We zullen het gaan zien…. in 2014…Doordat ook relevante inzet op mobiel belangrijker wordt en RTB dit jaar grootschalig ingevoerd zal worden, kan het aandeel van mobiel alleen maar gaan toenemen. E.e.a. zal ook gevoed worden door de sterke mobiele focus van merken als Facebook en Google, die adverteerders meenemen in hun mobiele ontdekkingstocht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie