Door Inge Ligthart
Tjonge, wat een verrassing. Lees ik nietsvermoedend mijn favoriete vakblad Adformatie, staan daar op één dag maar liefst twee columns van bekende heren uit ons vak die met testosteron doordrenkte retoriek ons politieke bestel afserveren en de penibele situatie rondom Rutte een flinke (VVD) spin mogen geven.
Ze spreken van ‘onzinnig streven naar volledige openheid en transparantie’ (Huijskens) en ‘populistische hypocrisie’ (Driessen), er worden een paar oude mannen, politieke ex-kanonnen, van stal gehaald (Wiegel en Nijpels) om de boel op te lossen. Veel oorlogstaal (slagveld, doodvonnis, ramp, huzarenstuk, schavot, beul, bloed, aartsleugenaar) wordt gebruikt om aan te geven hoe belachelijk ze deze hele gang van zaken vinden.
Lang geleden ook dat ik de oneliner ‘de tent is belangrijker dan de vent’ hoorde. Maar ‘t stond er dus echt.
Heren. Dit heet dus verandering. En alle verandering is moeilijk. Zeker verandering van macht. Maar wat hier opgeschreven wordt kan gewoon niet meer. Jullie adviseren op het hoogste niveau in bedrijven maar ik hoop niet met dit soort retro-speak.
We leven echt in een andere tijd, waarin andere voorwaarden worden gesteld aan leiderschap, organisaties, merken en politiek.
Change we can believe in
Wij als ideeënmakers, merkenbouwers en reputatiedeskundigen hebben de verantwoordelijkheid plus het talent om te laten zien wat er nodig is om vooruit te komen in deze nieuwe tijd: empathie, openheid, vernieuwing en verbeeldingskracht. Daarmee is ons ‘vak’ in staat om waarde te creëren voor onze opdrachtgevers. Daar staat de term ‘nieuw leiderschap’ ook voor.
Dat gaat niet over winnen, strijd en oorlog maar over inspirerende, missie gedreven transformatie waar je je als leider persoonlijk aan verbindt. In good times and bad times.
En dat is, denk ik, precies waarom Mark Rutte het momenteel zo moeilijk heeft. Hij heeft daar, ondanks zijn toewijding en harde werken, intrinsiek niks mee en daar wordt hij nu op beoordeeld. Zoals organisaties en merken die hier niks mee doen uiteindelijk ook zullen worden beoordeeld.
Inmiddels is de vraag is niet meer: hoe kan ik de wereld een beetje mooier maken, zoals veel merken op dit moment nogal oppervlakkig propageren. Maar hoe je als politicus, leider of merk de wereld minder schade toebrengt. Dat goed kan uitdragen, kwetsbaar in durft te zijn en zo een samenleving in beweging kan krijgen. Want die samenleving snakt niet naar oorlogsretoriek maar naar Change we can believe in. Noem het Plan C. Voor als Plan A en Plan B niet meer werken.
Inge Ligthart is ceo van Dawn
Lees ook:
- Mark Rutte is slachtoffer van populistische hypocrisie die hele Tweede Kamer infecteert
- VVD werkt aan Plan B, maar heeft enorm probleem: hoe komt het van Mark Rutte af?
- Sterk merk Mark Rutte valt niet om van een leugentje om eigen bestwil
Dank je wel Inge Ligthart.