De bril doorloopt een opmerkelijke carrière. Eerst bekend als niet al te complimenteuze prothese om daarna te transformeren naar mode-accessoire. Nu dan de derde stap waarbij de bril zich ontwikkelt naar verwenmoment. Met een prijsstelling van rond de honderd euro moet je het wel behoorlijk met jezelf te doen hebben. Maar het mag wat kosten om je even uit een dalletje te trekken.
Eerlijk gezegd is het vanuit dit perspectief nog best betaalbaar want een beetje ‘feel good’ moisturizer kost al snel 50 tot 70 euro. En dat kan nog veel gekker. De VU heeft trouwens onderzocht en geconstateerd dat vrouwen slimmer worden van het dragen van merkkleding, maar betekent dat dan ook dat ze dommer worden van een retail brilletje? En wat doet het met mannen? Doorgaans komen die bijna niet bij een drogist en ik zou niet willen beweren dat het een low interest product is wat moeders voor het gemak wel even meeneemt met de boodschappen.
Nu heb ik persoonlijk net twee kinderen voorzien van nieuwe brillen van 300 euro per stuk. Dat is best geld. En met dochters in de pubertijd die erg gevoelig zijn voor de immer veranderende mode is de houdbaarheid zeer beperkt. Op zich is de verschuiving dus wel toe te juichen. In ieder geval voor de portemonnee. Het is interessant om je af te vragen waar de ‘specialist’ nog te vinden zal zijn in de toekomst.
De drogist wordt opticien, de supermarkt wordt reisbureau, telecomprovider en bank. Het is nog wachten op het moment dat bij de bakker de grillbakovens als warme broodjes over de toonbank gaan.
Wat is mogelijk en geloofwaardig. Hangt het af van het imago of van de emotionele waarde van een product wat bepaalt of het van de specialist moet komen of als commodity in de impulsbak ligt. Moet de specialist zichzelf generaliseren om klanten binnen te trekken? Staat er straks bij de apotheek ook een draaibaar display met goedkope zonnebrillen voor een euro? Geloofwaardig omdat het de ogen beschermt tegen de felle zon en dat is toch duidelijk een gezondheidsaspect!
De trends laten ons weten dat we op zoek zijn naar puur en eerlijk en de kleine ondernemer. Ook wel de specialist genoemd. Maar gezien de strijd om de consument lijkt het er meer op dat in het winkelbeeld vooral veel van alles te koop wordt aangeboden. Dat mag best, maar betekent wel dat je als merk of retailer meer karakter , imago en beleving moet gaan bieden. DA ziet het blijkbaar wel zitten met haar brillen. Ik vraag me af of het hier een heldere visie op het merk betreft.
Ype Jorna
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!