The Oddshop bedacht daarom een sociaal experiment om te kijken of consumenten dit in het 'echte' leven ook zo gemakkelijk doen.
Vlakbij een opstapplaats van de Amsterdamse pont plaatste het creatieve bureau een pop-up koffiezaakje, waar mensen in ruil voor hun persoonlijke gegevens een gratis kopje koffie konden krijgen. Zo konden mensen een cappucino afrekenen met hun berichten en een dubbele espresso met hun contacten.
Opvallend is dat geen van de mensen bereid bleek om met hun persoonlijke gegevens af te rekenen. Terwijl consumenten dit wel toestaan bij het downloaden van apps. Veel apps kunnen daardoor foto's inzien en gebruiken, agenda's bewerken, microfoons aanzetten, berichten uitlezen of locatiegegevens bijhouden.
Het resultaat van het experiment is online te zien.
Credits
Klant : ConsuWijzer
Eindverantwoordelijke klant : Rita Buit / Tessa Schalm Beek
Bureau : The Oddshop
Account : Oscar Hamming / Orfee Goedkoop / Madelon Tiemens
Creatie : Tim Visser / Thomas Overweg
Creatieve directie : Niels de Wit / Robert van der Lans
Productiemaatschappij : Fono
Regisseur : Bas Verwoerd
Producer : Hannah Padding
Editor : Nils Rensen
Sound : Spook.fm / Loudness.io