Premium

Consuwijzer neemt de proef op de som in nieuwe campagne

Volgens het adviespunt geven consumenten hun data wel 'heel gemakkelijk' weg in app-stores.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

bedacht daarom een sociaal experiment om te kijken of consumenten dit in het &;echte&; leven ook zo gemakkelijk doen.

Vlakbij een opstapplaats van de Amsterdamse pont plaatste het creatieve bureau een pop-up koffiezaakje, waar mensen in ruil voor hun persoonlijke gegevens een gratis kopje koffie konden krijgen. Zo konden mensen een cappucino afrekenen met hun berichten en een dubbele espresso met hun contacten.

Opvallend is dat geen van de mensen bereid bleek om met hun persoonlijke gegevens af te rekenen. Terwijl consumenten dit wel toestaan bij het downloaden van apps. Veel apps kunnen daardoor foto&;s inzien en gebruiken, agenda&;s bewerken, microfoons aanzetten, berichten uitlezen of locatiegegevens bijhouden.

Het resultaat van het experiment is online te zien.

Credits
Klant : ConsuWijzer
Eindverantwoordelijke klant : Rita Buit / Tessa Schalm Beek
Bureau : The Oddshop
Account : Oscar Hamming / Orfee Goedkoop / Madelon Tiemens
Creatie : Tim Visser / Thomas Overweg
Creatieve directie : Niels de Wit / Robert van der Lans
Productiemaatschappij : Fono
Regisseur : Bas Verwoerd
Producer : Hannah Padding
Editor : Nils Rensen
Sound : Spook.fm / Loudness.io

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie