Consumenten eten nog duurzamer

In 2016 werd 26 procent meer dan het jaar daarvoor aan duurzaam voedsel gekocht.

Consumenten krijgen de smaak voor dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel steeds meer te pakken. Voor het zevende achtereenvolgende jaar is de consumptie van duurzame producten flink gegroeid, meldt het ANP. Vorig jaar werd voor 3,8 miljard euro aan duurzaam voedsel gekocht. Dat is 26 procent meer dan in 2015.

Het marktaandeel voor duurzaam voedsel steeg in een jaar tijd van 8 procent naar 10 procent, blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2016. In 2010 was dat marktaandeel nog maar 3,5 procent.

Vooral in de supermarkten is de groei aanzienlijk met een plus van 36 procent. Bij verkooppunten waar consumenten meestal haast hebben, zoals op vliegvelden, treinstations en bij tankstations, groeide de verkoop van duurzame voedselproducten zelfs met 42 procent. In de horeca, in zorginstellingen en bij cateringbedrijven nam het aandeel duurzaam met 14 procent toe.

Consumenten willen met name dat hun eieren milieu- en diervriendelijk worden geproduceerd. Duurzame eieren maken 40 procent uit van alle verkochte eieren. Verder hebben duurzame vis, koffie en thee inmiddels een marktaandeel van 30 procent.

De cijfers voor de Monitor Duurzaam Voedsel worden verzameld door Wageningen Economic Research, mede op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Bron: ANP

Foto: Pixabay
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie