(H)eerlijk en bijzonder eten waar we ons speciale servies voor uit de kast hebben gehaald. Van te voren zijn er allerlei accessoires gekocht om, naast het huis, ook de tafel mooi mee aan te kleden. Het werkt(e) allemaal sfeerverhogend. En uiteraard ook smaakverhogend.
Dat aankleding belangrijk is weten we natuurlijk allemaal. Kleren maken immers ook de man (of vrouw). Maar waarom maken we daar slechts één keer per jaar gebruik van? Zo hebben wij een tijd geleden mensen gevraagd voor Beautiful Lives het toetjesmoment te filmen. De mooiste toetjes zie je voorbij komen. Maar een heerlijke pudding die zo uit de beker wordt geschept of een pudding die op een in de vaatwasser vaal geworden Suske & Wiske-bordje wordt omgekiept, ziet er toch meteen een stuk minder lekker uit.
Het oog wil ook wat. Dus geven we in marketing veel geld uit aan de ontwikkeling van een mooie verpakking met een aantrekkelijk design wat recht doet aan de merkwaarden en waarop het product er op zijn lekkerst uit ziet. Maar waarom houdt onze inspanning daar op, wanneer het eigenlijk zo gemakkelijk is om producten extra lekker te laten smaken? Dat is immers wat we willen: dat onze producten lekker smaken en daardoor vaker gekocht worden.
Ik zie kansen, mooie kansen voor het nieuwe jaar, wat ik het jaar van de aankleding wil noemen. En ik daag alle marketeers uit om dit jaar in elk geval één actie te bedenken die erop gericht is het eten op het bord of het drinken in het glas (nog) lekkerder te laten smaken. En sparen voor een mooi bord voor het allerlekkerst toetje is nu natuurlijk slechts een inkoppertje!
Beautiful Lives heeft een maandelijkse column in Tijdschrift voor Marketing, Wetenschap van het alledaagse.
Deze column van Muriël Kok, research director, is exclusief voor MarketingOnline geschreven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!