Hier op Molblog werd gereageerd op de kinderziekten in de Nieuwskraker van de Volkskrant. Een medewerker verzuchte dat de huidige versie nog maar een beta is waarop een lezen adviseerde: "leer van google en blijf het aub een beta noemen...ideaal om alle criticasters de mond te snoeren ;-)"
Zo cynisch ben ik niet. Het past helemaal bij het doorbreken van co-creation. Alles is tegenwoordig beta of alpha. Geen hippe online dienst die nog in een echte 1.0 release lijkt te komen. Of het nu gaat om een grote fotosite, een nieuwe social browser of searcher, een RSS reader, of een stickiestool.
Het is de geëigende vorm van het aanbieden van een dienst; als halffabrikaat. De klant mag zijn reactie geven en meeontwikkelen in de perfecte dienst. Zo ontstaat straks een echt persoonlijk product. In de fysieke wereld zal het wellicht langer duren. De car configurator is nog niet in staat een speciale versie te leveren met iets meer ruimte voor lange benen. Met schoenen lukt het natuurlijk al aardig.
Als elke dienst altijd een halffabrikaat blijft is het natuurlijk de vraag of we als consument wel willen gaan betalen voor onaffe producten. Het werkt twee kanten op. Veel beta's kosten niks. Je helpt mee met de ontwikkeling, dat is waardevol, en bovendien ontstaat een diepere relatie met de klanten. Door de exposure kan worden verdiend met reclameactiviteiten. Een ander model is zoals bij Flickr: de basisdienst is gratis en je betaalt extra voor een zeer legitieme reden, meer ruimte op de server.
Voor de Nieuwskraker is het dus inderdaad goed te overwegen om een eeuwige betaversie van te maken en zo de nieuwe lezers op een andere manier te binden. Via de chatomgeving is het vragen om feedback natuurlijk maar een kleine stap.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!