1. Welke ontwikkeling is je het meeste bijgebleven van het afgelopen jaar?
‘Op het gebied van de visuele identiteit van een organisatie, zie je organisaties de dialoog aangaan met hun doelgroep. Een mooi voorbeeld hiervan is de huisstijl van Airbnb, waarin goed te zien is dat er is nagedacht over hoe hun doelgroep de identiteit zelf kan gebruiken. Consumenten kunnen namelijk hun eigen twist geven aan het logo van Airbnb en daarmee hun verbondenheid met de organisatie kenbaar maken. Hiermee wordt met hun visuele identiteit de dialoog met de doelgroep continu opgezocht.’
2. Wat zou de belangrijkste ontwikkeling van het moment moeten zijn?
‘In aanvulling op de vorige vaag denk ik dat veel bedrijven hier nog het een en ander laten liggen. Vooral hoe een doelgroep kan bijdragen aan de visuele identiteit. Hoe kan je massaal je doelgroep input laten geven op wie jij bent en wat zij van jou verwachten? Hoe kan je daarvoor de dialoog aangaan? Hoe kan je dit zelf op een transparante manier faciliteren, zonder dat een onderzoeksbureau dit moet doen? Mogelijk gaat dit voor nu nog een paar stappen te ver, maar in mijn optiek wordt dit wel de toekomst waar organisaties nu op zouden moeten voorsorteren.’
3. Hoe vind je het met de industrie gaan?
‘De designindustrie is zich nog steeds aan het herdefiniëren. Waar vroeger enkel werd gefocust op de visuele representatie van een organisatie, moeten nu in een "holistische" aanpak het gedrag en de uitingen van een organisatie met elkaar worden verbonden. Dit zorgt ervoor dat designbureaus een nieuwe rol moeten aannemen, waarbij design een breder begrip is geworden dan enkel het vinden van een visuele oplossing vinden voor het probleem van een opdrachtgever. Ze moeten samen met de opdrachtgever en hun doelgroep kijken naar hoe ze op een samenhangende manier visie, gedrag en visuele weergave kunnen samensmelten.'
‘Deze hervorming is in mijn optiek volop gaande. Wat daarin de uiteindelijke rol van de designbureaus gaat worden, zijn we nu gezamenlijk aan het uitvinden. Wel mis ik bij veel bedrijven de notie om ook daadwerkelijk opzoek te gaan naar een nieuwe rol.’
4. Kunnen "wij, creatievelingen" de wereld veranderen?
‘Zelfs met de bredere rol die design is gaan spelen, denk ik niet dat “wij” alleen de wereld kunnen veranderen. Ik denk dat iedereen moet willen veranderen en daarin kunnen wij de rol van aanjager vervullen. Wij kunnen interessante voorstellingen creëren van hoe de wereld ook kan zijn. Echter een journalist zou dat ook kunnen óf een consument met een mooi idee dat op internet viraal gaat.’
5. Waar gaan de winnende cases dit jaar het verschil op maken?
‘Hier kan ik als jurylid niet teveel over uitweiden, maar de cases die met een kleine, slimme en toch simpele ingreep een groot effect weten te creëren spreken mij het meeste aan.’
6. En wat verwacht je specifiek van jouw categorie, qua ontwikkelingen en opvallend werk?
‘Slimme opmerkelijke en technische toepassingen van nieuwe technieken als Virtual Reality, smart watches, drones etc. Waarbij merken op een nieuwe manier in contact kunnen komen met hun doelgroep en de nieuwe technologieën ze instaat stelt nog sterker de menselijke emoties aan te kunnen aanspreken.’
7. Naar welk land moet Nederland kijken? En waarom?
‘Ik denk niet dat Nederland naar één specifiek land moet kijken. Er gebeuren interessante dingen in Japan en Engeland, maar ook opkomende landen als Thailand en India zijn het volgen waard.’
8. Tot slot, wat inspireert jou persoonlijk het meeste?
‘Het streven om consumenten - in een overdaad aan merken die vragen om aandacht – in staat te stellen om makkelijkere en betere keuze te maken.’
Woensdagavond worden de winnaars in de categorieën 'Design, Product Design en de Young Lions Cyber and Design Competition' bekend gemaakt.