Campagne voor historisch en democratisch besef

Het Instituut voor Politiek en Politiek (IPP) en de stichting Anno hebben een campagne opgezet om scholieren en brede lagen van de bevolking het komende schooljaar op een speelse wijze kennis maken met de Nederlandse geschiedenis, de rechtstaat en de democratie in Den Haag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na de zomer beginne de instituten gezamenlijk met de uitvoering van de campagne, die door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen wordt ondersteund met 1 miljoen euro. Naast een algemene website voor een breed publiek, wordt in het kader van de campagne een startpunt voor een bezoek aan het Binnenhof ingericht, dat speciaal is bedoeld voor jongeren en schoolklassen. Het startpunt moet het Binnenhof als centrum van onze parlementaire democratie en geschiedenis verlevendigen. Zo kunnen bezoekers vijftien minuten kamerlid zijn, een echt kamerlid ontmoeten of deelnemen aan rondleidingen langs historische plekken op en rond het Binnenhof. Op lokaal niveau wordt het programma Spoorzoeken ontwikkeld voor lessen geschiedenis of maatschappijleer. Dit thema-lespakket gaat over actuele onderwerpen, waarvan het spoor in het verleden wordt onderzocht. Scholieren kunnen hierbij zelf onderwerpen aandragen uit hun eigen belevingswereld. Het pakket wordt opgezet in samenwerking met regionale archieven en/of een mobiele internetaanbieder.

In aanloop naar de Tweede-Kamerverkiezingen van 2007 worden daarnaast onder de titel 'Wat heb ik eraan en wat koop ik ervoor' partijprogramma’s opgezet, die zijn bedoeld voor niet-geschoolde lezers. Via een vertaalprotocol (zoals bij de StemWijzer) maakt het de programma's onder andere via internet toegankelijk voor jongeren en nieuwe Nederlanders. Tevens wordt per onderwerp bekeken hoe de partij historisch woord heeft gehouden.

Met de campagne hopen de initiatiefnemers bij te dragen aan het historisch en democratisch besef van de beoogde doelgroep, en deze zo meer te betrekken bij de Nederlandse samenleving. De campagne loopt vooruit op de besluitvorming over een toekomstig Centrum voor Geschiedenis en Democratie (CGD). De definitieve besluitvorming daarover wordt overgelaten aan het volgend kabinet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie