The Guardian speelt in op de discussie over de ‘rebates’ in de reclame-industrie door in haar jaarverslag aan te geven dat ze kortingen geeft aan bureaus. Hoeveel dat is, vermeldt The Guardian overigens niet.
In het verslag van de resultaten over het meest recente fiscale jaar – dat eindigt op 3 april 2016 – heeft Guardian Media Group (GMG) een paragraaf toegevoegd over ‘advertising rebates’, ‘gratis advertentieruimte, cash betalingen, of beide’.
GMG meldt ook: ‘The rebate provision is calculated using the forecast spend over over the contract period and the rebate entitlement set out in the trading agreement. Calculating the required provision therefore requires an estimate of future period spend in determining what tier of spend the agencies may reach over the agreement.’
De openheid die GMG geeft is belangrijk want Amerikaanse bureaus kunnen er bij betrokken zijn. Daar is het onderwerp controversieel, zeker sinds de ‘ANA Papers’. In Groot-Brittannië is het een meer geaccepteerd onderdeel van de business.
Daily Mail (DMG Media) maakte onlangs bekend dat het vorig jaar 25,6 miljoen pond betaalde aan bureaukorting, omgerekend zo’n 7 procent van de totale advertentieomzet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!