Bynder brengt een nieuwe lijn in het dagelijkse werk van branding- en marketingmanagers. Via één platform bewaak je de merkconsistentie. Bynder bundelt alles wat met je branding en huisstijl te maken heeft. Het schept orde in de chaos die projectmanagement, logo’s, drukwerk en vanaf diverse locaties bouwen aan een merk met zich mee kunnen brengen.
Chris Hall is eigenaar en oprichter van Bynder. “Bynder is de drijvende kracht achter je merk. Door alle creatieve processen, het projectmanagement en de distributie van je marketingmateriaal en merkidentiteit te stroomlijnen, wordt je time to market korter en verhoog je je ROI.”
Verzekerd van merkherkenbaarheid
“Globalisering maakt bouwen aan een merk steeds ingewikkelder. De concurrentie is groot en de markt is complex. Een sterk merk hebben, laten groeien en de consistentie ervan bewaken, is daarom moeilijker dan ooit. Onze klant AkzoNobel heeft bijvoorbeeld tientallen vestigingen, van Sassenheim tot Kiev en van Japan tot Zwitserland. Het bedrijf heeft zo’n dertig submerken. Het is behoorlijk tijdrovend om ervoor te zorgen dat die allemaal de juiste lokale merk- en marketingmaterialen gebruiken. Onze branding automation software stroomlijnt het complete proces. Samenwerken over landsgrenzen heen gaat makkelijker. AkzoNobel bespaart veel manuren bij de communicatie van alles wat met hun imago te maken heeft.”
Visitekaartjes voor 50.000 medewerkers
“Een goed voorbeeld van marketingmateriaal dat het praktisch nut van Bynder verduidelijkt, zijn visitekaartjes. Stel je voor dat binnen een bedrijf als AkzoNobel, met 50.000 medewerkers wereldwijd, de visitekaartjes nagekeken, verbeterd, nogmaals gecheckt en uiteindelijk goedgekeurd moeten worden door de brandmanagers. Dan resteert weinig tijd voor waar zij eigenlijk voor zijn aangenomen: het merk managen en verder laten groeien. Met Bynder zien ze in een oogopslag de status en kunnen ze visitekaartjes met een druk op de knop aanpassen of goedkeuren.”
Ontstaan van Bynder
“Het begon allemaal met ons webdevelopmentbureau, Label A, een groep van ruim vijftig jonge ontwerpers en ontwikkelaars. We ontwikkelen SaaS-producten, platforms en apps. In de samenwerking met onze opdrachtgevers merkten we dat er flink wat tijd ging zitten in het contact met externe partijen én in de bewerking van de afbeeldingen die we aangeleverd kregen. Dit bracht ons op het idee van een tool die toegang geeft tot alle brandingactiviteiten van organisaties. Zoiets bestond nog niet op het niveau dat wij in gedachten hadden. Eerst gebruikten we Bynder intern, later zijn we het gaan aanbieden aan klanten.”
Van non-profit tot corporate
“We hebben klanten in alle marktsegmenten, en van het mkb en non-profitorganisaties tot de grote internationale corporates. Met de verplaatsing van business naar online wordt bij ons duidelijk dat vooral in de modesector de vraag naar onze dienst groot is. De behoefte om meer afbeeldingen en andere merkgerelateerde content pasklaar te managen wordt daar steeds groter.”
Concurrentie
“Binnen onze sector nemen we het vooral op tegen WebDAM en Widen. Het grootste verschil zit in het product zelf: WebDAM en Widen zijn vooral digital asset management-systemen ofwel online beeldbanken. Met Bynder beheer en beheers je de complete levenscyclus van content en branding. Bovendien richten onze concurrenten zich voornamelijk op de VS, terwijl ons platform wereldwijd beschikbaar is.”
Maandelijk tien à twintig nieuwe medewerkers
“Momenteel zijn we met 174 mensen, met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar. Daar komen maandelijks nog eens tien tot twintig nieuwe medewerkers bij. Onze voertaal is Engels. Het Amsterdamse team bestaat voor de helft uit expats. Slechts 10% van onze klanten is Nederlands. Onze ontwikkelteams in Rotterdam en Barcelona werken aan het ultieme doel van Bynder: onze branche definiëren. Hiermee bedoel ik dat als je praat over branding automation software, je automatisch Bynder zegt. We willen dé tool worden waar geen marketingteam zonder kan.”
Op naar Dubai
“We gaan op korte termijn een kantoor in Dubai openen. De manier van zakendoen daar leent zich prima voor alle kansen die we in de markt zien. Daarnaast zou Dubai kunnen fungeren als springplank naar Azië. Inhoudelijk werken we dit jaar vooral aan de doorontwikkeling van de platformfeatures, gebaseerd op de feedback die we krijgen van onze klanten. Ook optimaliseren we onze app. Zelf ben ik gecharmeerd van ‘fingerprinting’, dit doet hetzelfde met afbeeldingen als Shazam doet met muziek. Je scant een afbeelding, die wordt opgeslagen als een code en vervolgens kun je vergelijkbare en identieke afbeeldingen vinden. Het is een feature die het grafisch ontwerpproces van bedrijven nog soepeler kan maken.”
*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!