Online krantenkiosk Blendle heeft meer tijd nodig om zwarte cijfers te schrijven. Dat zegt oprichter Alexander Klöpping in een interview met Business Insider. Twee jaar geleden voorspelden Klöpping en mede-oprichter Marten Blankesteijn dat hun bedrijf in 2017 winst zou maken, maar dat gaat niet lukken.
‘Geen doel op zich’
De directeuren hebben namelijk meer mensen in dienst genomen dan zij in 2015 hadden verwacht. Klöpping: ‘Dit klinkt misschien heel gek, en misschien heel Amerikaans, maar het is wel een goed teken. We hebben meer mensen aangenomen om naar meer plekken te kunnen gaan. Dus duurt het langer om zwarte cijfers te schrijven. Maar het is geen doel op zich, hè, om zwarte cijfers te schrijven?'
Via Twitter licht Klöpping verder toe: 'Ik maak me geen zorgen, dit hoort bij technologiebedrijven: als je ziet dat het schaalt ga je méér investeren. Dat is exact wat we doen. Ik wil dat Blendle een wereldspeler wordt, en niet alleen groot in Nederland.'
1 miljoen gebruikers
Blendle bereikte in augustus de mijlpaal van 1 miljoen gebruikers. Zo’n 20% van deze gebruikers heeft geld gestort, de rest gebruikte alleen het gratis welkomsttegoed van 2,50 euro.
Blendle maakt geen exacte omzetcijfers bekend. Adformatie maakte een gefundeerde schatting van wat Blendle verdient aan 1 miljoen gebruikers: ongeveer 2,7 miljoen euro.
Inkomsten
De inkomsten van Blendle bestaan uit de omzet van het platform, geld van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en een investering van 3 miljoen dollar (in 2014, van de Duitse uitgeverij Axel Springer en The New York Times) en de omzet van het platform. Het bedrijf heeft zo’n 80 werknemers.
Altijd investeringsgeld nodig
Na drie jaar rode cijfers is het logisch dat het geld op raakt. Klöpping tegen Business Insider: ‘Op de manier waarop we het nu hebben ingericht, zullen we altijd investeringsgeld nodig hebben. Dat is een risico, want ik gok het hele bedrijf hierop. Dat als ik graag investeringsgeld wil, dat ook lukt. Maar er zijn momenteel staan investeerders in de rij.’
Meeste gebruikers in Nederland
De meeste Blendle-gebruikers zijn Nederlands. Verder is de digitale kiosk actief in Duitsland en de Verenigde Staten. Klöpping is tevreden over hoe het in Duitsland gaat. Bij de oosterburen gaat het nu net zo goed als in Nederland een jaar na de lancering, vertelt hij.
Amerika
Over hoe het gaat in Verenigde Staten blijft hij vaag. ‘We zijn [daar] nog aan het ontdekken hoe het precies moet’, vertelt de oprichter. ‘In Nederland zijn we gewoon een veel volwassener bedrijf.’
Ondertussen werkt Klöpping hard aan verdere internationale uitbreiding. Er is volgens Klöpping interesse getoond uit onder meer Zuid-Afrika, Scandinavië, Oostenrijk, Spanje en Japan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!