Sanoma maakte vanmorgen de cijfers van het eerste halfjaar en het tweede kwartaal van 2014 bekend.
Volgens de internationale topman Harri-Pekka Kaukonen was er in Nederland in het tweede kwartaal reden voor optimisme, hoewel het rendement van de Nederlandse tak lager was dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. 'Er is meer consumentenvertrouwen en ook de advertentiemarkt trok aan.' Sanoma geeft geen specifieke cijfers over die advertentiemarkt. Duidelijk is wel dat de successen niet van de printdivisie komen. Kaukonen: 'Het rendement was in Q2 lager dan in dezelfde periode vorig jaar, met name door een lager resultaat in de printbusiness.'
Kaukonen noemde met name SBS als succesfactor. 'We zien dat het kijkaandeel van de zenders aantrekt, de grote sportevenementen als het WK niet meegerekend. In mei was het aandeel het hoogste in drie jaar.'
Overall cijfers
Kijken we naar de totaalcijfers dan heeft Sanoma de omzet in het tweede kwartaal met 4,5 procent zien dalen tot ruim 533 miljoen euro. De operationele winst, exclusief bijzondere posten, liep met 2,6 procent terug tot 66,3 miljoen euro. De omzet van Sanoma werd ook gedrukt door het afstoten van tijdschrifttitels in Nederland en Finland. Sanoma voert momenteel grote herstructuringen door, waarbij ook veel banen worden geschrapt.
Vooruitzicht
Voor heel 2014 verwacht Sanoma dat de netto inkomsten lager zullen zijn dan in 2013. Pas in 2016 ziet het er beter uit, aldus Kaukonen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!