Elke dag ontvangen consumenten een zeer grote stroom aan informatie, zoals reclame-uitingen via het internet, de tv en in magazines of via billboards. Deze informatie nemen ze niet in alle gevallen op dezelfde manier tot zich. Relevantie speelt daarin een essentiële rol. Is de communicatie relevant voor hun, dan is de kans veel groter dat de consument de content herkent, verwerkt, en er actie op onderneemt. Dus niet alleen de hoeveelheid informatie neemt in rap tempo toe, ook de manier waarop consumenten er vervolgens mee omgaan. Zo zijn Facebook en Twitter wellicht voor veel bedrijven nog relatief nieuwe communicatiekanalen, maar ze zijn nu al minder populair onder jonge gebruikers.
Marketeers zullen daarom te allen tijde rekening moeten houden met dit continu veranderende landschap, willen zij blijvend een bijdrage kunnen leveren aan het succes en de groei van hun organisatie. Nog slimmer is het om vooruit te denken: hoe ziet de marketingafdeling er in 2020 uit, afgaande op de huidige ontwikkelingen? Voorspellingen voor de toekomst maken het immers mogelijk tijdig de juiste strategie te bepalen.
Customer experience
Consumenten hebben zichzelf onbewust getraind om reclames die producten verkopen te negeren. Ze willen graag ‘een beleving’. Daarom moeten organisaties overgaan op het aanbieden van ervaringen met betrekking tot hun merk. Storytelling is hiervoor een effectieve methode. Lego behaalde op deze manier via een bioscoopfilm (met zestig miljoen dollar aan productiekosten) in het eerste weekend al een omzet van 69 miljoen dollar.
Lego kent en begrijpt zijn doelgroep. Maar het is voor elke marketeer anno 2014 van belang om de doelgroep door en door te kennen. Ze moeten weten waar ze welke content in wat voor vorm moeten publiceren om het gewenste effect te bewerkstelligen. Data-analytics is daarvoor een uitstekend hulpmiddel. Want met feitelijke informatie en juiste interpretaties van de gegevens kan de marketeer goed onderbouwde strategieën bedenken. Op dit moment laten innovators hierdoor al concurrenten achter zich. Maar in 2020 is het bijna een basisvaardigheid geworden voor marketeers om statistische gegevens goed te begrijpen.
De marketingafdeling in 2020
De activiteiten en bijbehorende kwaliteiten van het beroep moeten dus mee veranderen. Een Chief Marketing Officer (CMO) zal in 2020 de focus naar verwachting op de volgende punten leggen:
- Data: Door alle informatie uit contactmomenten met de klant, sociale media, blogs en dergelijke te combineren ontstaat er een compleet beeld van waar de consument behoefte aan heeft.
- Content: In de toekomst moeten marketeers steeds opnieuw stilstaan bij wat het doel is en welke vorm hierbij het beste werkt. Begrijpen hoe consumenten op dat moment zoeken of informatie selecteren, maakt het verschil. Dit helpt organisaties om huidige en toekomstige consumenten aan te trekken, te betrekken en te behouden.
- Channels: De komende jaren zullen de kanalen die beeldmateriaal verspreiden steeds belangrijker worden. Dat komt doordat beeldmateriaal gemakkelijk en snel te interpreteren is.
- Technologie: In 2020 zal een platform, waarop informatie vanuit alle kanalen binnenkomt het verschil maken. Dit levert namelijk veel tijdswinst en efficiëntie op. Multichannel-strategieën zijn op deze wijze ook eenvoudiger te managen.
Aandacht voor deze vier focuspunten helpt de CMO en de marketeers bij het centraal stellen van de klant. Je leert de consument kennen, je kunt ze persoonlijk benaderen en hen door deze waardevolle kennis een optimale customer experience bieden. Marketing in 2020 gaat om het bereiken van de individu. Als je dit kunt, dan volgt de groep vanzelf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!