Zoals de LifeBEAM Helmet. Of de Orcam.
Voorheen hield de marketingafdeling zich jaarlijks bezig met het bedenken en uitvoeren van campagnes en met het evalueren daarvan, om te bepalen of dit tot de gewenste resultaten had geleid. Maar een jaar vooruit plannen werkt inmiddels niet meer.
De onvermijdelijke integratie van IT in het marketingvak vereist een goede onderlinge samenwerking. Er zijn tussenpersonen nodig met kennis van beide markten.
Het afgelopen jaar zagen we binnen allerlei organisaties een toenemende overlap tussen de werkzaamheden van marketingafdelingen en de IT-afdeling. De Chief Information Officer (CIO) of Chief Technology Officer (CTO) gaat dan ook steeds vaker samenwerken met de Chief Marketing Officer (CMO).
In mijn vorige blog besprak ik de toegevoegde waarde van analytics voor diverse sectoren. Nu wil ik daarom wat dieper ingaan op analytics in de sportindustrie, specifiek over voetbal.
Consumenten wenden zich steeds vaker tot social media voor het bespreken van producten en merken, het vragen om advies en het delen van hun meningen. Daarnaast wordt ook de locatie van waar de gebruiker zich op dat moment bevindt, steeds zorgvuldiger via de smartphone of tablet doorgegeven. Bedrijven ontvangen daarom continu grote hoeveelheden gegevens van deze consumenten, maar ook van klanten, partners en prospects.