Goede analytics essentieel voor alle sectoren

Consumenten wenden zich steeds vaker tot social media voor het bespreken van producten en merken, het vragen om advies en het delen van hun meningen. Daarnaast wordt ook de locatie van waar de gebruiker zich op dat moment bevindt, steeds zorgvuldiger via de smartphone of tablet doorgegeven. Bedrijven ontvangen daarom continu grote hoeveelheden gegevens van deze consumenten, maar ook van klanten, partners en prospects.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Om deze Big Data effectief, efficiënt en volledig te kunnen benutten, is goede analytics nodig. Analytics-software verzamelt en verwerkt gegevens vanuit verschillende databronnen. Hierbij kun je denken aan klantbestanden, e-mail, white papers, Office-bestanden, en andere IT-systemen. Maar ook aan sociale netwerken en communities. De software maakt bovendien analyses van deze verzamelde gegevens mogelijk – dit gebeurt op een aanzienlijk hoge snelheid. De resultaten vertellen ons vervolgens veel over de interesses, voorkeuren en gedragingen van klanten en partners. Maar het biedt ons tevens zicht op de interne bedrijfsprocessen: werken deze allemaal naar behoren? Welke processen kunnen we verbeteren? Enzovoorts.

Analytics is daarmee cruciaal voor het verbeteren van alle processen, of dit nu aankomt op interne processen, de communicatie-uitingen van een bedrijf, de prestaties van het personeel of de verkoopcijfers van producten. Eigenlijk zijn de mogelijkheden oneindig. Bijna alles is te analyseren, en daarmee ontvangen bedrijven waardevolle informatie. Binnen diverse industrieën kunnen managers hiermee dan ook inspelen op de behoefte van de markt.

Social mediastrategie
Managers hebben momenteel nog moeite met het bepalen van de Return on Investment (ROI) van investeringen in social media. Wat levert een bepaalde social mediastrategie hen namelijk op? Het antwoord is simpel: informatie. Social media biedt een schat aan informatie, gegevens en voorkeuren van mogelijke consumenten. Door al deze gegevens met een schaalbare analytics-technologie te analyseren, ontvangt een organisatie nieuwe informatie. Vaak zijn de managers nog helemaal niet op de hoogte van wat er online daadwerkelijk speelt met betrekking tot hun merk of bedrijf. Met analytics krijg je zicht op de klantsentimenten, markttrends, ‘buzz’ en andere vraagstukken die leven op het wereldwijde web. Met dit inzicht, kunnen managers zich vervolgens richten op klantenbinding en de klantervaring verbeteren.

Sportindustrie
Analytics wordt echter niet alleen ingezet om social mediakanalen te analyseren. In de sport maakt men al langer gebruik van de technologie. Johan Cruijff telde als voetbalcoach bijvoorbeeld alle individuele acties van zijn spelers. Op basis van deze ‘metingen’ kon hij daarna exact bepalen vanaf welke positie elk individu het beste zou presteren en welke spelers hun techniek moesten aanpassen. Maar denk ook aan , de directeur van de Nederlandse zwembond. Met behulp van analytics-technologie heeft hij maar liefst drie topsporters naar Olympisch goud begeleid. Ook in de Formule 1, de zeilsport en het basketbal wordt al gretig gebruikgemaakt van analytics. Het draait hierbij altijd om inzicht te vergaren in de huidige prestaties.

Gaming industrie en business
In mijn volgende blogs kom ik er zeker nog uitgebreid op terug, maar analytics is daarnaast zeer nuttig voor de business. En in de gaming industrie zetten organisaties het ook al in. Hierbij analyseren zij hun spellen, online of offline. Zo achterhalen casino’s bijvoorbeeld welke machines populair zijn, welke goed lopen en waarmee zij dus hun winst kunnen vergroten. En bedrijven analyseren hun verkopen, hun voorraadgegevens of de prestaties van meerdere filialen en het personeel. Managers zien zo precies welke producten en diensten goed verkopen, welke er nog op voorraad zijn, en welke medewerker nu wel of juist niet goed presteert.

In de komende maanden zal ik telkens een praktijkvoorbeeld bespreken van Big Data en Analytics binnen de diverse industrieën. Op deze manier wil ik laten zien dat analytics-software eigenlijk niet meer is weg te denken uit onze dagelijkse werkzaamheden en bij het verbeteren van de bedrijfsprocessen.

Dit was de eerste posting van Ingeborg van Beusekom, Sr. Marketing Communications Manager & PR bij SAP Nederland

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie