De bladen lieten onderzoek doen onder ruim 1.000 vrouwen tussen de 20 en 40 jaar.
Hier nu een uitgebreide samenvatting van de resultaten.
Verschillen ze echt zoveel? Ja!
Dertigers dromen maar durven niet
Dertigers zijn wat behoudender, twijfelen meer en durven minder harde keuzes te maken. Maar ze dromen daar wel vaak van. Dertigers zijn erg gericht op hun gezin (als ze dat hebben) en op hun sociale leven, maar durven niet altijd de keuzes te maken die hen daarin verder brengen.
Ze willen bijvoorbeeld wel meer tijd voor hun vrienden, maar durven daarvoor niet minder te gaan werken. Twintigers doen dat vaak wel. Dertigers hebben wat meer plichtsbesef en hechten meer aan normen en waarden.
Ze zijn zich bewust van problemen in de samenleving en denken daarover na, maar weten niet goed wat ze daaraan zouden moeten doen. Met andere woorden: ze zijn lief en betrouwbaar, maar zouden liever wat assertiever zijn.
Twintigers zijn gelukkige doeners
Twintigers zijn meer gericht op genieten en het leuk hebben (ook op het werk), maar zijn niet individualistischer dan dertigers.
Eerder minder: ze houden zich niet zo bezig met de wereldproblematiek, maar zijn binnen hun eigen kring heel sociaal en erg begaan met de onderlinge verhoudingen in de samenleving. Ze zijn (ondanks alle beweringen van het tegendeel) wel degelijk idealistisch, maar op hun eigen manier, in hun eigen omgeving.
Ze zijn doeners, die goed weten wat ze willen en wie ze zijn. Ze komen op voor zichzelf en voor wie hun lief is. Met andere woorden: ze zijn assertief, maar lief.
Werk
Twintigers: ontspannen werkers
Kinderen krijgen is voor dertigers het moment waarop hun visie op de betekenis van werk verandert. En is ook vaak het moment waarop ze zich zorgen maken over keuzes die ze maken, en de consequenties die dat voor hen heeft.
Voor twintigers geldt dit minder: zij blijven meer bij hun mening. Die houding zagen we al in het Viva-onderzoek '20+ in 2004': twintigers zijn meer ontspannen in hun houding over werk. Ze werken graag en veel, maar dat gaat niet gepaard met een soort 'heilig moeten'. Ze kunnen ook zonder, en zouden zich dan ook nuttig voelen.
En zit het even niet mee? Geen probleem, de kansen komen wel. Die houding hadden ze al in de economisch slappe periode rond 2004, en nu de arbeidsmarkt flink aantrekt denken ze er nog steeds zo over.
Het moet vooral gezellig zijn
De top bereiken? Dat hoeft niet zo nodig. Twintigers willen wel vaker een hoge positie bereiken (41%) dan dertigers (22%). Maar 'hoog' is niet synoniem aan 'de top': slechts een enkeling droomt daarvan.
Werk moet vooral gezellig zijn. Vrouwen vinden de sociale aspecten van werk (collega's, sfeer) erg belangrijk. Twintigers zijn hierin meer uitgesproken; zij dromen vaker van werken in een goede sfeer, met leuke collega's. Uitdaging is ook belangrijker voor twintigers. Dertigers letten vaker op de praktische kanten van het werk, zoals zelfstandig je werk kunnen invullen en flexibele werktijden.
Welke kenmerken heeft jouw droombaan? De top 5 van twintigers en dertigers
Twintigers
1. goede sfeer (57%)
2. uitdagend werk (48%)
3. leuke collega's (46%)
4. ruimte voor privé-leven (29%)
5. persoonlijke ontwikkeling (14%)
Dertigers
1. goede sfeer (46%)
2. leuke collega's (42%)
3. ruimte voor privé-leven (37%)
4. uitdagend werk (36%)
5. zelfstandig werk (23%)
Twintigers geven twee keer zo vaak de voorkeur aan maatschappelijk nuttig werk (13%, tegen 7% van de dertigers).
Internet
Twintigers hebben internet met de paplepel ingegoten gekregen, dertigers hebben ermee kennisgemaakt toen ze al volwassen waren. Dat verschil is nog steeds te merken.
Dertigers gebruiken internet nog altijd als een heel grote, goed toegankelijke encyclopedie. Ze zoeken er informatie op. Nieuwere toepassingen van internet, vooral communicatietoepassingen en manieren om contact te leggen, worden door dertigers minder snel overgenomen.
Twintigers zien het internet als een veel breder medium. Twintigers zijn oververtegenwoordigd in het gebruik van MSN en Hyves (resp. 81 en 64%).
Dertigers maken weer meer gebruik van fora als Vrouwonline en zijn vaker te vinden op de sites van Viva en Flair.
Ook in de manier waarop twintigers en dertigers contactsites gebruiken, is verschillend. Dertigers maken nog steeds duidelijk onderscheid in de 'echte' en de online wereld. Ze waarderen contacten uit het echte leven ook hoger dan online contacten. Voor twintigers zijn die werelden meer geïntegreerd: zij gebruiken contactsites echt als middel, niet als (nieuw) doel.
De grote meerderheid van de gebruikers van communicatieplatforms als MSN, Hyves, MySpace en LinkedIn (ruim 90%) gebruikt ze om contacten te onderhouden met mensen die ze al kennen uit het 'echte' leven.
Maar twintigers gebruiken het daarnaast vaker om contact te onderhouden met mensen die ze alleen online kennen. Voor dertigers zijn sites als MSN en Hyves nog altijd iets 'exotisch' waarop je echt andere dingen doet. Voor twintigers zijn het communicatiemedia die in toenemende mate de telefoon vervangen, en is het gebruik ervan helemaal geïntegreerd in het dagelijks leven.
Ontspanning en vermaak zijn belangrijker voor twintigers als ze online gaan, dertigers gaan meer gericht: ze hebben een vraag of zoeken informatie.
Twintigers zijn ook positiever dan dertigers over de invloed van ICT op de samenleving en het contact met anderen. 36% van de twintigers en 28% van de dertigers vindt dat door ICT het contact tussen mensen is verbeterd.
31% van de twintigers en 25% van de dertigers weet nu meer van het dagelijks leven van hun vriendinnen dan tien jaar geleden. En 62% van de twintigers en 51% van de dertigers wil nooit meer terug naar het tijdperk van voor de mobiele telefoon.
Auto's: twintigers willen een goed merk
Vrouwen zijn nog altijd niet autogek. Ze geven massaal toe dat ze de trends op autogebied niet of pas laat volgen. Dertigers schatten zich op dit gebied als iets 'trendgevoeliger' in, dat wil zeggen: ze vinden zichzelf minder vaak een achterblijver dan twintigers.
Maar de twintigers identificeren zich wel met duurdere merken als BMW, terwijl de dertigers vaker voor de wat degelijker middenmerken als Renault gaan.
Uurtje trainen? Nee, doe mij maar liever een liposuctie
Veel vrouwen uit het onderzoek zijn niet tevreden met hun lijf. Een krappe meerderheid van de twintigers (51%) is dat wel, maar bij de dertigers is dat al gedaald naar 41%. Een derde van alle vrouwen is ronduit ontevreden. Cosmetisch ingrijpen komt steeds dichterbij.
Op het eerste gezicht lijken twintigers tevredener, maar schijn bedriegt. Niet leeftijd, maar het krijgen van kinderen is de belangrijkste factor in de tevredenheid over het eigen lijf. Wie een kind heeft gekregen, is beduidend minder tevreden en wil vaker 'meer doen' aan haar uiterlijk.
Huilen om de Dove-campagne
Ondanks de hoge eisen die (vooral) twintigers aan hun uiterlijk stellen, worden initiatieven als de Dove-campagne heel erg gewaardeerd. Bedrijven die 'gewone' mensen als model inzetten, spreken erg aan: driekwart van de vrouwen vindt zulke bedrijven sympathiek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!