Reputatie en merkwaarde zijn kostbare goederen voor ondernemingen. Naast beurswaarde weten ze daar vaak ook productprijzen en winstmarges aan te ontlenen. Apple blijkt flinke achteruitgang te boeken, net als overigens Google.
Apple is het afgelopen jaar gezakt van de vijfde naar de negentwintigste plaats in de ranglijst van de Amerikaanse reputatiemeting Harris Poll Reputation Quotient. In 2016 stond de Mac- en iPhone-leverancier nog op de tweede plaats met de reputatie van zijn zakelijke merk.
Voor dit onderzoek zijn tussen 11 december vorig jaar en 12 januari 25.800 volwassenen in de Verenigde Staten bevraagd.
Behoud voor Amazon, boost voor Tesla
Internetreus en Android-maker Google maakt ook een flinke daling mee, meldt persbureau Reuters. Het bedrijf, formeel slechts een dochter van het nieuw opgerichte Alphabet-conglomeraat, is gezakt van de achtste plaats in 2017 naar de achtentwintigste in 2018.
Ondertussen behoudt cloud- en e-commercegigant Amazon zijn toppositie op de Harris-reputatielijst, voor het derde jaar op rij. Tesla, fabrikant van elektrische auto's, heeft een flinke boost gemaakt nadat het een van zijn auto's de ruimte in heeft laten lanceren. Het bedrijf van Elon Musk is mede hierdoor gestegen van de negende naar de derde plaats.
Tegenvallende innovatie
Het forse verlies van Apple en Google is volgens een verklaring van de Harris Poll waarschijnlijk het gevolg van een relatief gebrek aan aandachttrekkende producten. Dit betekent niet dat er geen opzienbarende of innovatieve dingen zijn uitgebracht, maar dat die tegenvallen in vergelijking met voorgaande jaren.
CEO John Gerzema van de Harris Poll geeft Reuters als aansprekende voorbeelden de komst van het gratis Google Docs en de oorspronkelijke introducties van achtereenvolgens de iPod, de iPhone en de iPad. Dit waren marktverstorende en daarmee reputatieboostende producten (en diensten).
Door de vallei gaan
Volgens Gerzema bevinden Apple en Google zich elk nu in een soort vallei. Ondertussen werken deze techtitanen, net als vele van hun concurrenten, aan nieuwe disruptieve dingen. Zoals zelfrijdende auto's en kunstmatige intelligentie ingebed in diverse zaken.
De komst en impact daarvan zijn nu echter nog niet goed zichtbaar gewone consumenten, zoals die zijn bevraagd voor dit reputatie-onderzoek.
Door Jasper Bakker, AG Connect
Foto: Bernard Bodo, 123 RF
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!