Analyse luistercijfers: Top 2000 ook populair in jonge doelgroep

NPO Radio 2, Sky Radio en Radio 10 kunnen tevreden terugkijken op de kerst, concludeert Robert Pluis van Vizeum.

Bam! Dat komt toch wel even binnen, de pdf openend van GfK deze ochtend. Op 10+ heeft NPO Radio 2 een marktaandeel van niet minder dan 15,9 procent behaald in de periode november-december 2017. Een absolute stijging van 4,8 procent ten opzichte van de periode oktober-november en een 2 procent stijging van het marktaandeel ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. 

De luistertijd steeg naar 192 minuten per dag, een stijging van bijna 56 procent (!) ten opzichte van de vorige meetperiode. Vergeleken met een november-december 2016 een stijging van ruim 12 procent. 
Die Top2000, we love it..! En dus steeds meer. 

Nu is 10+ breed genomen, we hebben de cijfers op de commercieel interessante(re) doelgroepen 20-34, 20-49 en van laatstgenoemde uitgesplitst op Man vs. Vrouw nader bekeken. 

20-34
De jongere doelgroep 20-34 jaar stemde in groten getale af op NPO Radio 2. Van 11,4 procent marktaandeel een jaar geleden naar eenzelfde aandeel als 10+, 15,9 procent. Een +40 procent stijging in zenderaandeel. En ten opzichte van oktober-november 2017 zelfs over de 50 procent. 


Waar deze jongeren vandaan komen? De meeste zenders laten dalingen zien. Van de muziekzenders zien we dalingen bij Radio 538 (index 0.94), Qmusic  (index 0,87), de regionale zenders van E Power (index 0,78), 100 %NL (index 0.72), SlamFM (index 0.74) en 3FM (index 0.79). 

Zo niet Radio 10 (index 1.15) en Sky Radio (index 1.42). We krijgen maar geen genoeg van de eeuwige kerstklassiekers zoals die van Mariah Carey en Wham!. En ook Radio Veronica weet zich goed staande te houden in 20-34 jaar, de index hier is 1.09.
De luistertijd in minuten bij Radio 538 is overigens wel gestegen met 6,5 ten opzichte van de vorige meetperiode. En de vergelijking met dezelfde periode vorig jaar laat zelfs een dikke 28 minuten zien. 


20-49
Kijken we breder, M/V 20-49 jaar, dan is het beeld niet heel anders, zij het dat de cijfers over het algemeen wat minder extreem zijn. Alleen NPO Radio 5 - bij 20-34 jaar geen partij -  halveert ten opzichte van de vorige meetperiode. Maar van 0.4 procent naar 0.2 procent lijkt in relatieve zin al snel groot.
NPO Radio 2 noteert maar liefst een 41 procent stijging. Bij de andere stijgers Sky Radio en Radio 10 gaat het om een kleine +28 procent en +13 procent. We zien hier overigens ook NPO Radio 4 terug, van 0.4 procent naar 0.7 procent, een stijging van bijna 17 procent. 

Verhoudingsgewijs is de stijging op NPO Radio 2 bij mannen 20-49 hoger dan vrouwen in dezelfde leeftijdscategorie: +32 procent vs. +16 procent. 

Ook hebben de mannen meer geswitcht naar Sky Radio, +46 procent vs. +20 procent van de vrouwen. Niet geheel verrassend, immers het luisterprofiel van deze zender is al vrouwelijker. Radio 10 weet zich staande te houden bij de vrouwen, een gelijk zenderaandeel vergeleken met de voorgaande periode. Bij de mannen een stijging van bijna 19 procent. 



Resumerend: zoals verwacht NPO Radio 2 de grote winnaar in de strijd om de decemberluisteraar, waar Sky Radio en Radio 10 ook met tevredenheid op terug zullen kijken. De andere zenders zullen blij zijn dat het nieuwe jaar is begonnen. 

Alle luistercijfers staan ook hier.

Robert Pluis is AV-Director bij Vizeum
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie