Het mediaregistratiebureau registreerde circa 10 miljoen euro aan non-digital reclamebestedingen die direct aan Black Friday waren gerelateerd. Het gaat om bruto mediabestedingen van niet-digitale media tussen 13 tot en met 27 november 2017.
About You, de nieuwe online retailer en concurrent van Zalando, besteedde met 1,8 miljoen het meest. Gevold door Mediamarkt (1,6 miljoen) en Ziggo (0,9 miljoen). Er werd vooral ingezet televisie, radio en dagbladen. About you zette ook Out of Home in bij haar ‘Black Friday’-campagne.
Vooral retailers besteden geld aan reclames rondom Black Friday, zo blijkt uit de cijfers van Adfact. Maar ook telecombedrijven, auto-importeurs en keukenaanbieders hebben het koopjesfestijn als thema omarmd.
'Trend gaat doorzetten'
Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor de kerstaankopen. 'Het valt ons op dat thema’s, zoals bijvoorbeeld Black Friday en Valentijnsdag, steeds vaker worden aangegrepen voor grote activatiecampagnes', zegt Lars de Vries, managing director van Adfact. 'Onze verwachting is dat deze trend komend jaar zal doorzetten.'
De mediabestedingen aan activatie/prijs campagnes hebben nog steeds het grootste aandeel binnen de totale ‘above-the-line’-campagnes, maar het aandeel neemt wel af. Dat komt vooral door een verschuiving van activatiecampagnes naar online media waaronder banners, homepage take-overs en pre-roll advertenties. Door deze verschuiving neemt het aandeel aan branding campagnes binnen de non-digital media toe.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!