In NOM Mediamerken 2017 zijn data uit de NOM Print Monitor en de NOBO-bereiksdata van websites en apps samengebracht in een omvangrijk fusiebestand met 154 printmerken, 88 online merken en 45 gecombineerde mediamerken. Zo weten we nu bijvoorbeeld eindelijk meer over het totaalbereik van magazines en nieuwsmedia.
De NOM Print Monitor (NPM) is de standaard voor het bereik en het profiel van gedrukte nieuwsmedia en magazines. Vinex (de Verenigde Internet Exploitanten) publiceert sinds eind 2016 met NOBO (Nederlands Online BereiksOnderzoek) het bereik en de profielen van websites en apps van publishers. GfK zorgde voor de fusie tussen de twee bereiksbestanden.
Magazines nog steeds meer op papier gelezen
De resultaten geven inzicht in hoeveel mensen alleen de papieren uitgave lezen, hoeveel alleen de website of app bezoeken en hoeveel mensen het merk op beide manieren consumeren, zegt directeur NOM Irena Petric.
‘Een gemiddeld nieuwsmerk dat zowel via print als online verschijnt, heeft online een hoger bereik dan via papier. Bij de magazines is dat andersom, ze worden nog steeds meer op papier gelezen. Verder is te zien dat bij de nieuwsmedia een groter deel van de lezers zowel op papier als digitaal leest. Dit is ook logisch. Nieuwsmedia- en magazinemerken zijn verschillend wat betreft het type content, de functie voor de lezers, verschijningsfrequentie en omvang van het bereik.’
In 2018 wordt de fusie tussen NPM en NOBO data vier keer geactualiseerd.
ADR Nieuwsmedia op 1
Libelle, Linda., Donald Duck en Vrouw komen in de top-10. ADR Nieuwsmedia en AD solo zijn de nummer 1 en 2 in bereik in het mediamerkenonderzoek.
ADR Nieuwsmedia (waaronder AD en de regiokranten van de Persgroep vallen) heeft een bereik van bijna 9,6 miljoen mensen (13+). AD staat op 2 met 7,4 miljoen, gevolgd door De Telegraaf (7 miljoen), Metro en de Volkskrant.
Libelle (het grootste magazinemerk), NRC, Linda., Vrouw en Donald Duck completeren de top-10. Het merk Viva staat – dankzij het Viva Forum online – op de elfde plaats. Voetbal International heeft ondanks de moeilijkheden een bereik van 1,8 miljoen personen en staat op een vijftiende plaats.