Adobe is het niet eens met de beschuldiging van Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) dat het techbedrijf online stiekem persoonsgegevens van miljoenen Nederlanders verzamelt en deelt met partners. SDBN maakte vanmorgen bekend een massaclaim te starten tegen Adobe, met het doel dat de gegevensverzameling stopt en Adobe gedupeerden een nog onbekende schadevergoeding betaalt.
Adobe reageert snel
Een paar uur na mediapublicaties over dit nieuws stuurt pr-bureau Team Lewis namens Adobe gericht een e-mail met de reactie van Adobe op de publicatie van SDBN. Dat statement is vermoedelijk in de uren na de aankondiging van SDBN geformuleerd.
De reactie geeft 'toelichting over de achtergrond' en hoewel Lewis niet expliciet vraagt om de reactie te verwerken in een artikel, is het duidelijk dat de e-mail belangrijk is voor het pr-bureau en de klant. Onder het statement valt namelijk de volgende zin te lezen: 'We stellen het op prijs als je de ontvangst van deze e-mail bevestigt.'
'Misverstand'
De reactie van Adobe luidt als volgt:
'Op basis van ons onderzoek zijn we van mening dat de beweringen van de Stichting gebaseerd zijn op een misverstand over de technologie van Adobe en de rol die Adobe speelt. Ter verduidelijking: Adobe is de gegevensverwerker als het gaat om onze relatie met Adobe Experience Cloud-klanten, niet de gegevensbeheerder. We volgen de wettelijke vereisten in de landen en regio's waar we actief zijn.
Ter verduidelijking: Adobe is geen gegevensbeheerder als het gaat om het leveren van services aan klanten van Adobe Experience Cloud. Adobe is een verwerker van de data die door Experience Cloud-klanten worden verzameld. Dit betekent dat de klant de gegevensbeheerder is en in die hoedanigheid beslissingen neemt over welke cookies op zijn websites worden geplaatst, welke data met behulp van die cookies worden verzameld, voor welke doeleinden die data worden gebruikt en welke toestemming wordt verzameld van bezoekers van hun eigen websites. Adobe Experience Cloud biedt integraties met platforms voor toestemmingsbeheer, zodat de klant/beheerder het toestemmingsbeheer op zijn websites kan implementeren zoals hij wettelijk noodzakelijk acht.'
Weerwoord
Adformatie heeft de reactie van Adobe integraal voorgelegd aan SDBN en de stichting om een reactie gevraagd. Anouk Ruhaak van Stichting Data Bescherming Nederland antwoordt: 'Wij zijn bekend met dit standpunt van Adobe en zijn het daar niet mee eens. Vandaar dat we vandaag een massaclaim starten.'
De aankondiging van SDBN is vooral aan te merken als een oproep aan Nederlanders om zich kosteloos aan te melden als gedupeerde. Welk bedrag gedupeerden krijgen als SDBN de massaclaim wint, is nog onduidelijk. Welke partij de massaclaim voorfinanciert - en bij het winnen daarom een deel van de opbrengst krijgt - is niet bekendgemaakt. SDBN voert ook zaken tegen Amazon en X (voormalig Twitter). Financiering in de zaak tegen X komt van een organisatie op de Kaaiman Eilanden, zo schrijft Emerce op basis van het jaarverslag 2022 van SDBN.