Sinds ruim een week is er een browser plug-in die laat zien welke content op een site gesponsord is.
De AdDetector werkt in de browser van Chrome en Firefox.
Ian Webster, werkzaam bij Google, bouwde hem in zijn vrije tijd.
Webster over de plug-in: ‘Het doel van deze plug-in is om de transparantie van bedrijven voor internetgebruikers te vergroten.
‘Verhalen kunnen weliswaar als “sponsored” worden aangegeven, maar de disclaimers zijn vaak subtiel omdat het juist de bedoeling is dat internetgebruikers niet weten dat het een advertentie is.’
Hoe werkt het?
AdDetector spot de kleine ‘sponsored-markeringen’ op een site. Soms zijn deze niet op de site te zien, maar staan ze in de broncode. AdDetector vist ze eruit.
Wie de AdDetector downloadt, ziet een grote banner boven de pagina als een artikel op een site gesponsord is.
Verschillende media plaatsen gesponsorde content, maar het is niet altijd duidelijk of de inhoud onder de verantwoording van de redactie valt, of dat het in samenwerking met een adverteerder is.
De terminologie maakt het ook diffuus. Zo hebben we contentmarketing, samenwerkingsverbanden, IM’s , branded journalism, native advertising (en binnenkort vast weer een andere nieuwe term...)
Buzzfeed
Het blog van Wall Street Journal (dat zelf ook sponsored content publiceert) nam de proef op de som bij een artikel van Buzzfeed en zag inderdaad de grote rode banner oppoppen. De banner was zelfs groter dat de melding van Buzzfeed zelf dat Cheerios een 'brand publisher' is.
Bouwer Webster tegen Wall Street Journal: 'Ik zou graag zien dat de sites oprecht zijn over de commerciële berichten en het aan de lezers overlaten om te beslissen of de gesponsorde content zich kan meten met de kwaliteit van de andere berichten.'