ABN Amro, waarom wissel je van koers?

Perceptiemarketing of gewoon servicekosten: Geschrokken van de wisselkoers op Schiphol die ik moest betalen bij de ABN Amro, besloot ik hun in ieder geval een brief te sturen, zodat zij me het kunnen uitleggen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Beste ABN Amro,

Onlangs ben ik via Schiphol naar Brazilië gevlogen. Ik had contant geld op zak mee om dit in lokaal geld om te wisselen zodra ik het land binnenkom. Nu reis ik nogal wel wat en weet ik hoe het er op de internationale “ontwikkelingslanden” aan toe kan gaan voor wat betreft geldwisselkantoren.

De mensen ruiken geld en gaan gelijk aan je trekken, alsof je een levende pinautomaat bent. Daarnaast staat het beeld van de kioskjes zodra ik de douane passeer, in mijn geheugen gegrift. Ze zien er altijd wat verdacht en achenebbisj uit en de zwetende loketbediende die nauwelijks Engels spreekt, kan me ook niet overtuigen dat je hier niet hoeft te waken om opgelicht te worden.
Met dat beeld dus scherp op mijn netvlies, passeer ik op Schiphol vlak voor mijn vlucht nog het vertrouwde ABN Amro grenswisselkantoor. Een mooi kantoor, helder vermelde koersen en een net gekleed persoon die me netjes naar een van de loketten begeleid. Toch wel zo fijn om je geld veilig en vertrouwd zonder na te denken om te wisselen.

De bank, waarvoor ik als klein jongentje nog de dubbeltjes en kwartjes zat te tellen om deze eens per jaar allemaal te storten, is tenslotte toch ook nog wel een beetje Nederlands trots, nadat de overname niet is doorgegaan.

Ik wil 150,- omwisselen, maar godzijdank weet de loketbediende me te adviseren dat er bij 200,- geen transactiekosten betaald hoeven te worden. Zo loop ik veilig en vetrouwd met 550 Braziliaanse &;Reais&; het vliegtuig in. Omgerekend dus een koers van 2,75. Nog voordat ik het vliegtuig instap, check ik de realtime koers en die geeft aan op dat moment 3,20.

Dat lijkt mij wat vreemd, wellicht was dat toch een oude koers, verkeerde site of whatever. Aangekomen in Brazilië is het eerst wat ik zie na de douane, zo’n achenebbisj wisselkantoortje, echter wel met de koersen zoals ik dat 10 uur ervoor had gegoogled. Oftewel de 550 reais die ik in mijn zak had zouden mij hier omgerekend 171,- hebben gekost. Dat is een kleine 30,- verschil op slechts 200,-.

U zult snappen dat ik mij in dit geval opgelicht voelde. En dat net, nadat de banken me weer wat vertrouwen gaven. Is dit dan marketinggeld waar ik voor heb betaald of is de huur gewoon duurder op Schiphol, of was er een storing waardoor de koers verkeerd genoteerd stond?

Ik vind het in ieder geval een dusdanig en in mijn ogen buiten proportioneel hoog bedrag, waarvan ik bij deze graag mijn beklag wil doen.

Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Aldus mijn brief. Inmiddels heb ik ook al een reactie mogen ontvangen, welke totaal niet voldeed aan mijn verwachtingen. Ik blijf erbij dat de ABN AMRO te hoge kosten rekent voor  de dienst. En ze scheppen naar mijn idee ook een totaal verkeerd beeld richting de klant. Een uitgebreide reactie van ABN Amro met mijn analyse hierop is te lezen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie