Er zijn 5 belangrijke ontwikkelingen die we in 2014 in het Britse medialandschap zullen gaan zien. Dat schrijft Dino Myers Lamptey, hoofd strategie bij Brits mediabureau the7stars op DigiDay.
1. Britse marketingbudgetten zullen sterk toenemen
Het gaat economisch wat beter in het Verenigd Koninkrijk. De verwachting was dat de dat advertentie-uitgaven dit jaar zou marginaal zullen toenemen, net als de consumentenbestedingen. Maar het IPA Bellwether Report voorspelt juist dat in 2014 de marketingbudgetten hun stijgingsniveau halen zoals we die in 2008 zagen.
2. Tv-advertenties zijn nog niet dood
Hoewel veel van de dit jaar voorspelde 3,3 procent groei in advertentie-uitgaven uit internet zal komen, zullen belangrijke evenementen als de WK Voetbal ervoor kunnen zorgen tv een sterk jaar gaat beleven. Bureau the7stars verwacht dat de Britse tv-advertentie-uitgaven met 4,4 procent zullen stijgen. Maar ook digitale buiten-en videoformaten zullen het goed gaan doen. Digitale out-of-home formaten zijn belangrijk in de groei van de Britse outdoormarkt vanwege hun flexibiliteit en trekken adverteerders aan van buiten de traditionele outdoormarkt.
3. Native advertising zal zijn plek vinden
Native advertising betekent eigenlijk: beter redactioneel geïntegreerde advertenties. Britse merken beseffen de kracht van Google’s model, dat advertenties steunt door het gebruik van content-ontdekkingsplatformen als Outbrain, hun advertenties meer verbindt met relevante redactionele inhoud op verschillende kwalitatieve sites.
4. ‘Programmatic’ gaat domineren
‘Programmatic’ is het buzzword op dit moment in het Verenigd Koninkrijk. Maar het gaat hierbij gewoon om software die meerdere datapunten gebruikt en beslissingen neemt over op welk scherm een advertentie te zien moet zijn en wat de meest effectieve strategie op een bepaald moment is. 2014 zal het jaar zijn waarin ‘cross-device Programmatic’-inkoop hoger op de agenda’s van media-eigenaren komt te staan. In 2017 zal 65 procent van alle digitale advertentie-uitgaven waarschijnlijk via ‘programmatic’ inkopen gaan. In 2014, wordt dit de trend voor Britse tijdschriftuitgevers, die tot op heden een beetje langzaam waren om dit in te zetten.
5. Creatieve risico’s nemen is terug van weggeweest
Terwijl het vertrouwen op de Britse advertentiemarkt terugkeert, ontstaan er ook weer creatieve campagnes zoals die van 3 Mobile (de advertentie met de dansende pony):
Of O2’s ‘Be More Dog’ en de weekendavertentie van The Guardian weekend advertentie.
Dino Myers Lamptey verwacht dat we dit jaar meer van dit soort campagnes zullen zien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!