5 redenen om juist een autist voor een communicatiebaan aan te nemen

Gegeven door Niels van Buren van Swink

Het is de , en laten we maar direct met een groot vooroordeel in huis vallen: autisten kunnen niet communiceren. Van ongemakkelijke stiltes tot niet in kunnen leven in anderen en geen humor hebben.

Karaktereigenschappen die we vaak als typerend achten voor mensen met autisme. Dus hoe kan ‘de Autist’ geschikt zijn voor een baan binnen communicatie?

Een misvatting want er zijn zeker mensen met autisme die hiervoor geschikt zijn. De verschillen tussen mensen met autisme zijn net zo groot als bij mensen zonder autisme. Je kunt geen generieke uitspraken doen zoals ‘niet kunnen communiceren’.

Passen prima

Bovendien ga je met een ‘one-size-fits-all’ principe voorbij aan de kwaliteiten die autisme met zich mee kan brengen. Er zijn eigenschappen die mensen met autisme kenmerken en daarmee juist bij uitstek passen bij een goede communicatiespecialist.

Niels van Buren is mede-eigenaar van het . Bij dit bedrijf heeft 70% van de medewerkers autisme en minimaal een HBO-denkniveau. Van Buren geeft vijf redenen waarom je mensen met autisme voor een communicatiebaan moet aannemen:

1. Sterk analytisch en daarmee gevoel voor orde 

Dat betekent dat ze de systematiek van taal, zoals grammatica, snel doorzien en weinig fouten maken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van het juiste verwijswoord. Is het ‘het leukste wat of dat ik ooit heb gehoord.’ Het belang van foutloze teksten als communicatieman of -vrouw, hoeven we natuurlijk niet toe te leggen ;)

2. Oog voor details

Een andere eigenschap die daarop voortborduurt is detailgerichtheid. Het opspeuren van spel- en grammaticale fouten gaat ze goed af,  waardoor teksten zeer snel worden geredigeerd. Handig met al die deadlines waar we in het communicatievak maar al te vaak mee te maken hebben.

3. Korte, krachtige, duidelijke communicatie

Wat je vaak ziet is dat mensen met een autisme graag to-the-point zijn. In plaats van wollige taal gebruiken ze korte en krachtige communicatie met als resultaat duidelijke teksten.  Voor het schrijven van bijvoorbeeld webteksten of social media berichten is dat ideaal want daar heb je vaak maar een beperkte ruimte voor je bericht.  

4. Onderscheidend en origineel

Als ik naar mijn team kijk, word ik blij van de creativiteit die deze mensen in zich hebben. Ze bekijken de wereld vanuit een ander perspectief. Een ‘gegeven’ wordt niet zomaar overgenomen. Eerst wordt bekeken of het wel logisch wordt gevonden vanuit het eigen denkkader waarbij informatie ook op een andere manier wordt verwerkt. Focus ligt bijvoorbeeld eerst op detail en dan pas het geheel. Daaruit kunnen heel andere uitkomsten komen en komen ze met originele insteken. Precies wat nodig is om onderscheidend te zijn van ‘de rest’. Bovendien worden er talloze cursussen georganiseerd om mensen de kwaliteit van out-of-the box denken bij te brengen. Mensen met autisme doen dit al van nature.

5. Bieden snel waarde

Tijd is geld. Als je een communicatiespecialist inhuurt wil je dat hij of zij snel zijn waarde laat zien. Dankzij het onderzoekende vermogen van mensen met autisme, zijn ze in staat om zich snel te  verdiepen in de materie. Met als resultaat dat ze snel en doelgericht aan de slag gaan en voor meerdere klanten productief kunnen zijn.

Het werkt

Niels van Buren ziet in de praktijk dat het model van zijn bureau werkt. De medewerkers met autisme kunnen met een beetje begrip en kleine aanpassingen prima werken en goede resultaten behalen.

Van Buren: 'Deze aangepaste manier van werken verdient zich ruimschoots terug door de hoge kwaliteit van het werk die juist door deze mensen wordt geleverd. Dit is ook wat wij van onze klanten terug krijgen. Bijvoorbeeld van Nyenrode, Triodos, Vebego en VUmc. Organisaties die hoge eisen stellen aan de kwaliteit. Ze zien onze medewerkers als aanvulling op hun eigen marketing- of communicatie-afdeling met specialistische kennis.'

Dat ondervindt ook Marijn Bon, contentspecialist bij Swink en een vrouw met autisme. “Doordat ik mijn autisme niet hoef te verbergen voor mijn werkgever, kan ik mezelf zijn en dat scheelt veel energie. Hierdoor kan ik me beter richten op mijn werk en dit combineren met een sociaal privéleven.”

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie