2016: de comeback van het manifest

Hebben je medewerkers behoefte aan inspiratie? Schrijf dan een manifest.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tekst: Hubert van Wensen*

. Het is de adem van de geest. Ben je geïnspireerd geraakt dan sta je open voor alles om je heen. Je wordt enthousiast, ziet mogelijkheden en komt in beweging. Je voelt je betrokken. Omdat niet alleen je hoofd meedoet, maar ook je hart. Inspiratie is besmettelijk; geïnspireerde mensen inspireren anderen ook weer. En dat leidt tot creativiteit. Eénmaal daags een portie inspiratie doet wonderen.

Hebben jouw medewerkers ook behoefte aan zo’n portie ? Schrijf een Manifest! Een kort en krachtig verhaal, dat vertelt waar je als merk voor staat en waar je in gelooft. Sinek op een A4&;tje, zeg maar. We kennen manifesten wel vanuit de politiek. Zoals - om meteen maar de koning van het manifest te noemen -  ‘I have a dream’ van Martin Luther King.

Hot

Maar ook in onze branche wordt de vraag naar een manifest steeds groter merk ik. Het manifest is hot.

En dat is een goede zaak, want het is een goed middel om werknemers – en waarom ook geen klanten? - emotioneel betrokken te maken bij het merk.

Het manifest zorgt ervoor dat ‘de strategie’, die nog wel eens onderin de bureaula begraven ligt, tot leven wordt gebracht. Omdat in gewone mensentaal wordt uitgelegd wat je bedoelt en vooral ook omdat je mensen mee kan nemen in je verhaal.

Een verhaal dat inspireert en energie geeft. Zodat je werknemers gaan doen wat je graag wilt dat ze gaan doen. Niet omdat het moet, maar… omdat ze het zelf willen.

Tikkie omhoog

Een manifest zorgt ook voor saamhorigheid. Voor de neuzen dezelfde kant op. Naar voren gericht. Misschien een tikkie omhoog.

Het geeft medewerkers houvast en richting.

Meerdere manifesten

Een manifest betekent overigens niet per sé één manifest. Je kunt aparte manifesten voor verschillende afdelingen binnen een bedrijf schrijven. Uitgaande van één en dezelfde merkstrategie, maar met de accenten net anders gelegd.

Wat betekent ‘menselijk’ voor een hypotheek? En wat voor een verzekering? Zo’n ‘afdelingsmanifest’ werkt verder op dezelfde manier als die voor het gehele bedrijf. Ze inspireren en geven energie. Samen tellen ze op en zorgen ze ervoor dat de algemene merkbelofte wordt waargemaakt. 

Wat mij betreft voldoet een goed manifest aan onderstaande punten:

Het laat je visie zien.
Het vertelt je merkmotivatie. Je ‘geloof’.   
Het is echt. Het komt uit de genen en de tenen.
Het beschrijft de waarden waar je aan hecht.
Het is overtuigend. Omdat je zelf overtuigd bent.
Het gaat uit van eigen kracht. En is daarmee onderscheidend.
Het is duidelijk. Iedereen begrijpt het omdat er geen moeilijke woorden in staan en omdat er concrete voorbeelden genoemd worden.
Het is verhalend. Het heeft ritme en het boeit.
Het heeft urgentie en zet aan tot actie.

Het schrijven van een goed manifest gaat niet over één nacht ijs. Maar het is de moeite waard. &;We believe there is a correlation between inspiration and perspiration&;, zegt Nike. En dat geloof ik ook.

Ik wens iedereen in 2016 een inspirerend manifest toe.

* Hubert van Wensen is Business creatief bij The USP Company

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie