Meer dan twintig grote retailers hebben zich in het ‘Retail Media Initiatief’ verenigd, waaronder DA, Etos en D.I.O., Deen en Hoogvliet, Formido en Praxis, Groenrijk en Intratuin, Halfords, Scheer & Foppen en Zeeman. Ook inkooporganisatie Euretco heeft zich aangesloten. Het Retail Media Initiatief wil nog dit jaar starten met een app en website. Voor het werven van lezers willen de leden een gezamenlijke campagne beginnen in de eigen retailmedia.
Als reden om met een eigen-media platform te komen, noemen de initiatiefnemers ‘de steeds hoger oplopende kosten' voor het publiceren van retail content bij de bestaande platforms, zoals Reclamefolders.nl (Axender), Spotta.nl (van Spotta) en Folders.nl.
Voorzitter van de vereniging is Caroline van Turennout, voorheen marketing en communicatiemanager van Hema en tegenwoordig van Zeeman. Zij zegt: 'Een grote groep consumenten wil graag alle aanbiedingen van winkels op één plek kunnen vinden. Als retailers zijn wij eigenaar van die content. We zochten naar een manier om die content voor een vast laagmaandbedrag te kunnen publiceren, waardoor we de kosten in de hand kunnen houden.’
Het nieuwe platform beoogt een compleet folder- en aanbiedingenpakket te presenteren, maar aangesloten retailers krijgen extra's. Zij kunnen ongelimiteerd folders en aanbiedingen plaatsen, krijgen optimale zichtbaarheid en extra mogelijkheden, zoals het analyseren van het klikgedag en het plaatsen van doorlinks naar de eigen site. De techniek van het platform is gebaseerd op die van de Belgische folder-app PromoPromo en de bijbehoren de website promopromo.be.
Maarten van Deurzen, initiatiefnemer en directeur benadrukt dat de vereniging zonder winstoogmerk opereert. 'Daardoor kunnen we de kosten van deelname beperken tot een vast laag maandbedrag, zodat ntoetreding voor iedere retailketen aantrekkelijk is.'