De 20 best scorende fakeberichten op Facebook scoorden in de laatste drie maanden van de Amerikaanse verkiezingscampagne beter dan de 20 beste berichten van traditionele media, zoals de New York Times , Washington Post, Huffington Post en NBC News. Dat blijkt uit een analyse van Buzzfeed.
Tijdens deze kritieke, laatste periode in de campagne genereerden de 20-best presterende berichten van hoax-sites en -blogs 8.711.000 shares, likes en reacties op Facebook.
De 20 best presterende berichten van 19 grote nieuwssites behaalden een totaal van 7.367.000 shares, likes en reacties.
Omdraaien
Voordat deze laatste drie maanden ingingen was nog weinig aan de hand voor de nieuwsmedia. Hun berichten scoorden veel en veel beter dan de fake-verkiezingsberichten op Facebook. Toen de verkiezingsdag dichterbij kwam draaide dit om.
Volgens een woordvoerder van Facebook vertegenwoordigt de top-20 van nieuwsberichten (fake of niet) rond de verkiezingen slechts een fractie van het totaal. Ook was er juist veel engagement op Facebook bij video’s, live content, en foto-posts van de traditionele nieuwsorganisaties, aldus de woordvoerder.
Meeste fake-nieuws Pro-Trump
Van de top-20 aan fake-verkiezingsberichten uit de analyse waren er 17 pro-Donald Trump of anti-Hillary Clinton.
De twee best scorende nepberichten gingen over Clinton die wapens aan IS zou hebben verkocht en een hoax dat de paus Donald Trump zou hebben ge-endorsed. Facebook zou deze hebben verwijderd nadat het artikel van BuzzFeed verscheen.
Melden
Deze nieuwe gegevens illustreren de verspreiding van van nep-verkiezing nieuws op Facebook. CEO Mark Zuckerberg zei onlangs dat het 'behoorlijk gek' is te suggereren dat nep-nieuws op Facebook de verkiezingen zouden hebben beinvloed. Hij later publiceerde een bericht waarin hij aangaf dat Facebook-gebruikers nep-nieuws kunnen melden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!