10 organisaties en 3 wetenschappers hebben zich verenigd in een alliantie en roep op tot een verbod op 'kidsmarketing'.
Ze eisen dat de politiek deze vorm van marketing gericht op jongeren tot 13 jaar definitief wettelijk gaat verbieden. Dit om ‘de gezondheid van de jeugd te verbeteren’.
Door een wettelijk verbod wordt het volgens de alliantie gemakkelijker om een gezond voedingspatroon aan te leren.
Niet effectief
Op dit moment mag het bedrijfsleven het nog zelf regelen met een gedragscode, maar dit vinden zijn niet effectief.
De alliantie deed deze oproep zondagavond in het KRO-NCRV-programma De Monitor.
De alliantie
De alliantie bestaat uit Diabetes Fonds, Foodwatch Nederland, Hartstichting, de Consumentenbond, Wereld Kanker Onderzoek Fonds, Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas/Windesheim, Nederlandse Vereniging van Diëtisten, Nederlandse Obesitas Vereniging, Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, Obesitaskliniek Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.
De jonge kinderen zijn volgens de alliantie ‘niet weerbaar’ en onbekend met het verschil tussen reclame en informatie.
‘De alliantie pleit niet voor een verbod op de consumptie, maar wil dat marketing zich beperkt tot voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproducten van de Richtlijn Voedselkeuze van het Voedingscentrum’, is op de site van de Monitor te lezen.
FNLI: ‘Mosterd na de maaltijd’
FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) reageert vandaag op de uitzending en noemt de oproep:
‘Sinds 1 januari 2015 is het verboden om reclame voor voedingsmiddelen te maken gericht op kinderen tot 13 jaar oud, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Deze aanscherping van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen betreft een initiatief van het bedrijfsleven. Het eerdere verbod om reclame voor voedingsmiddelen te richten op kinderen onder de 7 jaar dateert uit 2010 en blijft onverminderd overeind staan. De oproep die onder andere de Consumentenbond doet in het tv-programma De Monitor (15 februari 2015) is daarmee mosterd na de maaltijd.
FNLI meent dat de reclame gericht op kinderen al ‘fors is afgenomen door de jaren heen’.
‘Veel fabrikanten maken al lange tijd helemaal geen reclame meer gericht op kinderen. Dat is ook zichtbaar in de reclamebestedingen voor deze doelgroep die met vele miljoenen euro’s is teruggelopen. Zo daalde in Nederland het totaal aan bruto mediabestedingen voor reclame voor kinderen in 2012 met 51 procent ten opzichte van 2009.’
Zelfregulering werkt meent de organisatie. ‘De effectiviteit en het draagvlak van de zelfregulering blijkt ook uit monitoring van de Stichting Reclame Code: de algemene ‘compliance’ aan de Nederlandse Reclamecode is zeer hoog, namelijk 96 procent in 2013.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!