Eén op de zeven kinderen heeft overgewicht. In sommige wijken is dat zelfs al een op de drie kinderen. Jeugdobesitas is een van de grote problemen bij jongeren en daarmee een van de focuspunten voor overheidsbeleid. Een gezonde leefstijl van jongeren, dat is het programmadoel van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Dit programma richt zich er op om om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk te maken.
Voss en Canoy (afkomstig van de Stichting 'Tijd voor eten' en onderzoeksbureau Ecorys) signaleren een te grote betrokkenheid van multinationals zoals Mars, Nestlé, Coca-Cola en Unilever. De betrokkenheid en grote invloed van deze partijen kwalificeren zij als 'uiterst curieus': "Je gaat toch ook geen anti-roken campagne laten sponsoren door de tabaksindustrie?"
Blokkeren
Maar waar knelt het dan? JOGG adviseert schoolkantines over het aanbod, en vanwege de commerciële basis van die kantines kunnen de genoemde grote bedrijven met slimme aanbiedingen het assortiment domineren. En daarmee de weg blokkeren voor lokale duurzame initiatieven en producenten uit de directe omgeving.
En als echte onderzoeksjournalisten constateren de twee auteurs dat alle lijnen rond JOGG wijzen naar het Haagse communicatiebureau Schuttelaar en Partners, wat inderdaad bekend staat om zijn sterke presentie op het gebied van de voedingsindustrie en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Wind uit zeilen
IK ben benieuwd of JOGG of Schuttelaar gaan reageren op dit stuk - ik zou ze aanraden het wel te doen. Het opiniestuk toont in ieder geval aan hoe gemakkelijk het is een MVO-initiatief te reframen op een uiterst onprettige manier. Om een dergelijke actie voor te zijn zou het volgens mij voor het programma JOGG raadzam zijn om tegenstanders de wind uit de zeilen te nemen en wel te kiezen voor een samenwerking met lokale initiatieven. Want om met Seth Godin te spreken "Small is the new big".
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!