Woonwarenhuis als zedenmeester? Ikea in het geweer tegen foodfoto's

Ikea: 'Laten we herontdekken hoe leuk het is om te koken en samen te eten, in plaats van mee te rennen in de socialmedia-ratrace.'

Om de consument een spiegel voor te houden, verplaatste Ikea (in samenwerking met reclamebureau Acne) een hedendaags gebruik naar de 17e eeuw: het fotograferen van je eten; de foodfoto. Het thema dat het woonwarenhuis aan de orde wil stellen, is hoe culturele en sociale verwachtingen - ons opgedrongen door social media, blogcultuur en kookprogramma&;s - ons gedrag beïnvloeden als we aan het koken zijn, en eten in de keuken. Ikea: &;Simpel gezegd, deze loodzware verwachtingen draaien onze inspiratie de nek om. In plaats van de dingen te doen die we leuk vinden, doen we de dingen op de manier waarop we denken dat ze van ons verwacht worden.&;

 

Stemmen op de poll? Scroll door naar onder.

 

 

Met gevoel voor (17e-eeuws) drama laat Ikea zien wat deze hedendaagse gewoonte met mensen doet. Door de focus op &;jezelf presenteren op social media&; - en dat uiteraard met foto&;s van het mooiste, lekkerste eten - gaan we voorbij aan het genieten van het moment, van het koken zelf en van elkaars gezelschap.

 

;s Relax

De creatief directeur van het verantwoordelijke bureau, Johan Holmgren, voegt toe: &;We leven in een tijdsgewricht waarin de verwachtingen die we mee de keuken in nemen, ons weerhoudt van wat we eigelijk graag zouden doen. Het gaat niet alleen om verwachtingen van anderen, maar ook om verwachtingen die we onszelf opleggen omdat we denken dat we online een "perfect" beeld van onszelf moeten laten zien.&;

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie