Wegvallen DSB Bank strop voor tv-exploitanten

Met het faillisement van DSB verdwijnt naar schatting 10 miljoen euro netto mediabudget uit de markt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De bruto mediabestedingen van het DSB concern, inclusief alle labels, in de eerste helft van 2009, (bron: Nielsen), waren al bijna 30 pct lager dan de uitgaven in dezelfde periode in het jaar daarvoor. Op concern niveau, dat betekent alle negen DSB merken samen, inclusief Becam, Lenen.nl en Frisia Financieringen, gaf DSB in 2007 bruto 67 miljoen uit. In 2008 was dat zelfs 69 miljoen. In de eerste helft van 2008 was dat 34 miljoen, terwijl in de eerste helft van dit jaar nog maar 24 miljoen bruto werd gespendeerd. Een insider zegt dat DSB in de periode voor de crisis tussen 15 en 20 miljoen netto aan media spendeerde. Zeer behoudend ingeschat, betekent dat de markt 10 miljoen euro derft door het omvallen van DSB Groep.

Het grootste verlies wordt daarbij geleden door de tv-exploitanten. DSB verhoogde het televisiebudget in 2008 drastisch ten opzichte van het jaar daarvoor, van 51 miljoen naar 56 miljoen bruto (+ 10 pct). In dat jaar halveerde DSB bijna de spendings in RTV bladen, een medium waarin Scheringa tot die tijd een sterke vertegenwoordiging had. In 2007 was dat bruto nog 13 miljoen euro, in 2008 nog maar 8 miljoen, (-40 pct). De internetbesteding waren weliswaar sterk gestegen in 2008 ten opzichte van 2007, en zelfs in de eerste helft van dit jaar in vergelijking met de eerste helft van 2008, maar maakten nog geen 10 pct uit van de totale uitgaven. Tot slot groeiden ook de mediumtypen dagbladen en radio met DSB mee in 2008 en dagbladen zelfs nog in 2009, maar bleven op bruto niveau onder 1 pct van de totale uitgaven.

Uitgebreide berichtgeving hierover in Adformatie van komende donderdag.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie