De 'prijs' is bestemd voor bedrijven die hun klanten in de ogen van Wakker Dier verkeerd voorlichten over producten. Het publiek kan de komende 2 weken stemmen op www.wakkerdier.nl/liegebeest op een van de bedrijven.
Dit zijn de kandidaten:
1.
De reclame van FrieslandCampina over het sprookje van zuivel. Hierin maakt marktleider FrieslandCampina een mooie sier met koeien in de wei. In werkelijkheid neemt weidegang al tien jaar af en ook veel koeien van marktleider FrieslandCampina mogen niet naar buiten.
2.
Het eigen merk van Albert Heijn, AH Excellent, is naar eigen zeggen het beste wat er te koop is in de culinaire wereld. Gek dan dat de AH Excellent kipfilet met pesto gemaakt is van plofkip.
3.
McDonald's is in haar reclame eerlijk over alles; de frietjes, sla, tomaten… Maar er wordt met geen woord gerept over de kipnuggets. Want die zijn gemaakt van plofkip. Daar houdt McDonald´s liever haar mond over, op wat vage misleidende praatjes na ergens ver weg op hun website.
4.
Arla heeft een nieuwe zuivellijn, Arla Natura, ‘100% natuurlijk’ met een mooie weidekoe op de verpakking tegen een strakblauwe lucht. Maar de kaas wordt gemaakt van melk zonder weidegarantie uit Denemarken, een land waar 70 procent van de koeien altijd binnen staat. Daar is niets natuurlijks aan!
5.
Het Duurzaam Paling Fonds beweert dat bij de aankoop van hun palingfilet, er wordt bijgedragen aan duurzaam palingbeheer?! Paling is een bedreigde diersoort! Red de paling, eet hem op? Is dat duurzaam? Wetenschappers en de Reclame Code Commissie denken daar anders over.
Vorig jaar ging de titel Liegebeest naar Iglo, vanwege de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!