Wakker Dier start deze week een televisiecampagne tegen de kiloknallers van Albert Heijn en Emté. Beide supermarkten eindigden afgelopen jaar hoog in de kiloknallerranglijst van Wakker Dier. Campagneleider Anne Hilhorst: ‘De supermarkten lokken klanten door te stunten met vlees van dieren die een miserabel leven leidden. Daardoor vergroten zij de vraag naar dieronvriendelijke producten. Dat moet stoppen.’ Dit is de commercial:
Lees hier de uitgebreide historie die Wakker Dier met Albert Heijn heeft. Die geschiedenis gaat niet alleen maar over ‘shamen’, ook de – in de ogen van Wakker Dier – positieve dingen worden genoemd.
Jokkebrok
Het is niet de eerste keer dat Wakker Dier Albert Heijn aan de schandpaal nagelt. Vorig jaar werd de supermarkt nog uitgeroepen tot ‘Liegebeest van het Jaar’, omdat het afbeeldingen van weidevarkens plaatste in Allerhande, terwijl de bijbehorende serranoham afkomstig was van stalvarkens, die volgens Wakker Dier nog minder ruimte hebben dan Nederlandse stalvarkens. Albert Heijn was woest en verbrak alle banden met Wakker Dier. ‘We moeten helaas concluderen dat een gezamenlijk optrekken waar het gaat om het kiezen van initiatieven en het communiceren daarover niet zinvol blijkt.’
Albert Heijn
De reactie van Albert Heijn is dezelfde als bij vorige acties: 'Wakker Dier zet met deze campagne een verkeerd beeld van Albert Heijn neer. Om te beginnen is kip die tegen actieprijs wordt verkocht exact gelijk aan kip die tegen de reguliere prijs wordt verkocht: dat betekent dat er kwalitatief geen verschil is, dat het om dezelfde transparante ketens gaat, dat de keten, de boeren in die keten er niet minder voor betaald krijgen en dat de leefomstandigheden van de dieren exact gelijk is.'
Albert Heijn zegt dat het ten opzichte van vroeger meer keuze biedt in het aantal producten in actie, waarbij het binnen de productgroep kip bijvoorbeeld steeds meer focus heeft op het verwaarden van in Nederland minder courante delen van de dieren. 'We gebruiken juist meer vlees van een kip zodat het aantal dieren niet is toegenomen. Daarnaast hebben wij het aantal acties binnen kip op producten met een keurmerk uitgebreid. Dat willen we in 2018 voortzetten om klanten te stimuleren meer kip met een keurmerk te consumeren.'
Emté-knaller
Voor Emté is de confrontatie met Wakker Dier ook niet geheel nieuw. In 2016 richtte de organisatie bijvoorbeeld al een radiocampagne tegen het gekiloknal van Emté. Hieronder de televisiecommercial tegen het kiloknallervarken van Emté die nu draait.
Wakker Dier wil dat supermarkten hun aanbiedingen inzetten om verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Hilhorst: ‘Als supermarkten meer aandacht zouden vragen voor diervriendelijkere alternatieven in plaats van kiloknallers, kiezen consumenten eerder voor zo’n alternatief. Daarmee krijgen ook meer dieren een beter leven.’