Premium

Vormmerken onder druk, Coca-Cola-flesje zonder ribbels sneeft bij Gerecht van de EU

Merkenrechtdeskundige Bas Kist: ‘Vormmerken hebben het de laatste 10 jaar moeilijk. Er komt bijna niks meer in.’

Het Europees Merkenbureau vindt de niet-geribbelde plastic flesjes van Coca-Cola niet onderscheidend genoeg om als merk te registreren. Dat oordeelde het Gerecht van de EU, een onderdeel van het Europees Hof van Justitie woensdag in hoger beroep. Coca-Cola diende het verzoek tot registratie in 2011 in. Na afwijzing in 2014 volgde hoger beroep, resulterend in de uitspraak van 24 februari.

Bas Kist (foto), medeoprichter en -aandeelhouder van merkenbureau Chiever, stelt vast dat vormmerken het de laatste tien jaar steeds moeilijker hebben. De vraag is, wanneer is een vormmerk wél onderscheidend genoeg? Kist: ‘Op het moment dat je aantoont dat de gemiddelde consument in Europa het herkent als fles afkomstig van Coca-Cola. Dat betekent dat je consumentenonderzoek moet doen dat als overtuigend bewijs kan dienen. Het lastige is dat daar allerlei subjectieve elementen in zitten. De realiteit is dat er bijna niks meer in komt. Zo zijn er mooie vormmerken gesneuveld, Werther’s Echte bijvoorbeeld. Ik heb grote vraagtekens bij deze uitspraak , want als de hele wereld deze fles niet moeiteloos herkent als Coca-Cola, dan weet ik het niet meer.’

Kitkat
Het is volgens Kist inmiddels een vorm van hogere wiskunde om een vormmerk geregistreerd te krijgen. Een vorm die iedereen meteen herkent, is die van candy bar Kitkat (Nestlé). Kist: ‘Er wordt vrij academisch naar gekeken en dan wordt het een rommeltje. De uitspraak die er nu ligt is zo ingewikkeld dat iedereen die als winst uitlegt.’

Zinvol
De vraag is hoe zinvol het eigenlijk is voor Coca-Cola om zich zoveel moeite te getroost om een relatief gezichtsloos flesje (beeld links) te beschermen. Kist is resoluut: ‘Heel zinvol. Je kan zo’n fles alleen maar beschermen als je het merkrecht hebt, anders heb je geen zaak. Dat recht hebben ze wel voor de oude vertrouwde ribbelfles van glas. Wat Coca cola nu zegt is dat de nieuwe plastic fles de evolutie is van die oude fles. En dat is volgens mij ook zo.’

Kist zegt tot besluit: ‘Overigens heeft Coca-Cola wel merkbescherming voor dit vormmerk hieronder, dus conclusies in de media dat de Coca Cola fles nu vogelvrij is, zijn natuurlijk onzin.’

(Dit bericht is gecorrigeerd op 25-2-2016 om 14:01 uur)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie